Nee, je zult hem nog niet meteen bij de dealer aantreffen. De serieproductie van de elektrische Defender is zelfs nog niet in zicht. Maar hij verkent een toekomstige oplossing door over te schakelen op volledig elektrische aandrijving. Land Rover bouwt zeven auto’s die op diverse terreinen ingezet worden in de loop van het jaar.
Concreet
De dieselmotor en versnellingsbak werden buiten gegooid en vervangen door een elektromotor met 94 pk en 330 Nm. Er is geen klassieke versnellingsbak, de transmissie bestaat uit een reductiebak (met één versnelling) en het vergrendelbare differentieel werd behouden. De terreincapaciteiten zijn dus gevrijwaard.
De batterijen liggen onder de motorkap en wegen meer dan 400 kg. Land Rover kondigt een autonomie van 80 km aan. Avonturiers zijn wellicht meer geïnteresseerd in het verbruik in moeilijk terrein. Land Rover belooft dat deze Defender het acht uur uithoudt in zo’n omgeving voor hij opnieuw opgeladen moet worden.
Opladen
Op een gewoon stopcontact thuis heeft de Brit genoeg aan vier uren. Met een draagbare lader van 3 kW bedraagt de laadtijd tien uren. Je moet dus geduldig zijn, maar uiteindelijk kun je zelfs met de draagbare lader weer vertrekken. In de broesse zijn er voor zover wij weten geen laadstations in overvloed.