Op visueel vlak verandert er bijna niets. Op technologievlak wijzigt er echter heel wat. Het beste valt dus binnenin te ontdekken bij deze nieuwe Range Sport, die heel wat technologie herbergt en die zijn instapmotor omwisselt.

Tweeliter diesel

De drieliter V6 is niet meer. Range Rover vervangt hem door een gloednieuw blok: de tweeliter viercilinder “Ingenium”-diesel. Die krijgt hier een biturbo-variant, waardoor het vermogen stijgt tot 240 pk en het koppel tot 500 Nm. Volgens het persbericht zou deze motor niet alleen zuiniger zijn (6,5 l/100 km – 164 g CO2/km in plaats van 6,9 l/100 km – 182 g CO2/km), maar ook levendiger en zou hij betere prestaties bieden dankzij zijn lagere gewicht. Hij onderscheidt zich van de andere versies door zijn uitlaat. We vermoeden wel dat hij niet helemaal even soepel zal zijn als de V6… De andere motoren zijn nog steeds te verkrijgen: de 3.0 SDV6 (V6 diesel – 306 pk), 4.4 SDV8 (V8 diesel – 339 pk), 5.0 V8 (V8 benzine – 510 pk) en 5.0 V8 (V8 benzine – 550 pk).

Technologie

De Range Rover Sport is qua uitrusting weer up-to-date. Hij beschikt voortaan over een sleephulp (vooral handig voor manoeuvres achteruit), dodehoekassistentie, een intelligente snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning, filehulp,… Liefhebbers van terreinrijden zullen ook niet ontgoocheld zijn: net zoals de almachtige Range Rover krijgt de “Sport” een vertrekhulp voor situaties met weinig tractie.

Ook de multimedia-interface werd herbekeken: die beschikt voortaan over een aanraakscherm van 10 duim, betere connectiviteit en uitgebreidere mogelijkheden.

Deze Range Rover begint vanaf € 63.200 (€ 2.100 duurder) en staat vanaf de winter in de showrooms.