We gaan hier niet rond de pot draaien: dit soort van motoren heeft geen enkel nut. De hoeveelheid pk’s is volstrekt onbruikbaar op onze wegen, het grote SUV-koetswerk staat lijnrecht tegenover de dynamische rijeigenschappen van een chassis en de banden die gemonteerd zijn om die 550 pk de baas te kunnen, zijn niet het beste geschikt om er ook offroad mee te gaan. Voilà, het kader is geschetst, maar wie dat leest, ziet in deze Brit een perfecte concurrent voor wagens zoals een BMW X5/X6 M, de Porsche Cayenne Turbo S, de Mercedes GLE 63 AMG…

Evoluties
Gelukkig heeft Range Rover wel wijs beslist wanneer het op het uiterlijk van de wagen aankomt. Wie naast deze Sport SVR gaat staan, zal tegen zijn controleur nog kunnen zeggen dat er onder de motorkap slechts een eenvoudige V6 diesel zit, maar dan vermijd je best dat je de wagen ook moet starten. De 5.0 l V8 met compressor levert 550 pk en een maximaal koppel van 680 Nm! Dat zijn 40 paarden meer tegenover de ‘Supercharged’ die voorheen in de catalogus stond.

Chassis
De Range Sport is uitgerust met permanente vierwielaandrijving en een vernieuwde pneumatische ophanging. Wie dat wil, die kan deze krachtpatser ook op 22 inch banden monteren.

Vroap!
Het interieur straalt sportiviteit uit, maar dat gaat helaas ook wat ten koste van de Britse warmte die er anders heerst. De optionele kuipstoelen bieden je heel wat steun rond je middel, maar elegant in- en uitstappen is met dit type zetels niet evident. Dan rest ons nog een van de grootste opvallende nieuwigheden: de donder die uit de vier uitlaten komt die lijkt te worden aangeblazen door de longen van Lucifer zelve. Een sound die hemels en hels tegelijkertijd is. Wanneer de Range Rover SVR ontwaakt dan is de vergelijking met ene Jaguar F-Type R snel gemaakt.

Beestig krachtig
De Range Rover Sport SVR spreidt een zeer aangename souplesse ten toon in een stedelijke omgeving. De versnellingsbak schakelt zacht en precies. Het lange acceleratievermogen laat toe om precies en efficiënt door het drukke verkeer te laveren. Je kan er bijna onopgemerkt mee voorbij rijden, maar dan moet je wel de uitlaten het zwijgen op leggen.

Een druk op de knop ‘sport uitlaat’ later en de donder rolt van achter de Range Rover Sport SVR over de straat, botst tegen de gevels naar omhoog en laat de hoofden in jou richting draaien. Geef een fikse dot gas en het verkeer voor je splijt uit elkaar, terwijl het geluid van een Amerikaanse supercar je begeleidt. Ook wagens die we naderen op de (Duitse) autostrade haasten zich om plaats te maken. Met de Range Rover Sport SVR blijven bestuurders niet onnodig op de linkerrijstrook rijden…

Bochtig
Op een meer bochtig parcours kan de Range Rover Sport SVR niet tippen aan de wendbaarheid en de formidabele efficiëntie van een BMW X6 M. De Brit is comfortabeler en het chassis heeft dan ook in mindere mate alle bewegingen van het koetswerk onder controle. Ook het feit dat dit geen lichte wagen is, is voelbaar. Dat merk je in de stevige bochtensecties en wanneer je fluks in de remmen moet gaan.

Maar dat wil niet zeggen dat de Range Rover Sport SVR geen fijne speelkameraad kan zijn: doseer in een bocht het gas goed en je krijgt een achterkant die mee wil komen spelen! Verder weten we ook het stuurgedrag te appreciëren, maat het voelt wat ons betreft toch nog te kunstmatig aan. Het mag duidelijk zijn, achter het stuur van de SVR is alles in plaats om je hard (en snel) te amuseren, maar dat gebeurt toch hoofdzakelijk in een rechte lijn. Als je bovendien de onverharde paden opzoekt, dan blijft deze Range Rover Sport SVR zich schitterend gedragen. Zeker wanneer je ‘m uitrust met het juiste rubber rond z’n velgen.

Prijs
De Range Rover Sport SVR kost 126.500 euro en dat is 7.000 euro meer dan een BMW X5 M. Aan de benzinepomp moet je ook stevig in de buidel tasten. Het gemiddeld verbruik schommelt rond 14 l/100 km. En wie een zware voet heeft, die ziet dat aantal liters per 100 kilometer verdubbelen!

Conclusie
Net zoals alle wagens uit dit segment heeft de Range Rover Sport SVR niet erg veel wezenlijk nut. Politiek incorrect, gulzig en nutteloos, maar dat neemt niet weg dat hij instaat is om je te laten rondrijden met een gebetonneerde glimlach op je gelaat. Niet in het minst door de V8 met zijn diepe, helse bariton. En de invoerder, die vindt het allemaal best. Ondanks ons vlakke land zijn er al twee keer zoveel SVR’s verkocht dan oorspronkelijk voorzien.