François Piette

26 FEB 2010

Lexus CT200h : premium‑Prius

Lexus maakt een opgemerkte entree in het segment van de compacte premiumwagens. Het mikt op een plaatsje naast de Audi A3 en de BMW 1-Reeks met de nieuwe CT200h. Uniek is zijn standaard hybride aandrijving. Nu nog een goedklinkende naam.

Prius

Met een lengte van 4,32 meter en hoogte van 1,43 meter is dit nieuwe model vrij compact. Onder de motorkap vinden we de 1,8-liter benzinemotor uit de Prius verbonden met een elektrische motor. Het vermogen is nog niet bekend, maar moet rond de 136 pk schommelen. De batterijen worden opgeladen door de bewegingsenergie van de auto. In tegenstelling tot zijn grote broers IS, GS, LS en GT is de CT een voorwielaandrijver.

Vier modi

Terwijl de Prius tot zijn laatste moertje op ecologie gericht is, voegt de CT200h er een sportieve toets aan toe. Zo hoort dat in het premiumsegment. Je kunt bijvoorbeeld een sportieve rijmodus kiezen.
Net als de Prius kent de CT200h vier instellingen: Normal, Eco, EV en Sport. De eerste drie zijn dezelfde als die van de Prius. De Eco-modus verzacht de bewegingen van het gaspedaal en laat de auto soepeler rijden voor een economischer gebruik. In de EV-modus rijdt de CT200h puur elektrisch. In Sport-modus kleuren de instrumenten rood en reageert het gaspedaal sneller en de stuurinrichting directer. Tegelijk worden de parameters van de stabiliteitscontrole anders ingesteld, zodat je iets meer de limieten kunt opzoeken.

Cursor

Lexus voorziet het interieur van een modern infotainementsysteem. Dat bedien je net als in de RX450h met een kleine joystick. Hiermee stuur je de cursor over het centrale scherm. Aan de buitenkant benadrukken de standaard 17-duimsvelgen de dynamische stijl. De CT200h heeft standaard vijf deuren.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie