Na de update van zijn elektrische SUV RZ richt Lexus zich opnieuw op zijn geliefde berlines en onthult het een nieuwe generatie van de ES. Deze 8ste versie zal in Europa verkrijgbaar zijn met zowel volledig elektrische motorisaties als zelfopladende hybrides!
Tussen de huidige Lexus ES en LS in
Op het autosalon van Shanghai lichtte Lexus het doek op van de 8ste generatie van zijn ES berline. Met een lengte van 5,14 m, een breedte van 1,92 m en een hoogte van 1,56 m is hij 16,5 cm langer, 5,5 cm breder en 11,5 cm hoger dan zijn voorganger. Daarmee positioneert hij zich tussen de vorige ES en de LS, die onlangs uit het gamma verdween.
Qua design verschilt deze 8ste generatie duidelijk van de vorige, maar Lexus is niet volledig van koers veranderd. In grote lijnen doet hij denken aan een meer nuchtere versie van de RZ, al oogt hij met zijn coupéprofiel en brede luchtinlaten nog een tikkeltje dynamischer.



Een volledig nieuw interieur!
Binnenin zijn de veranderingen des te opvallender. Het dashboard van de berline is namelijk volledig vernieuwd. Slanker en strakker, met centraal een groot 14-duimsscherm en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim. Beide worden aangestuurd door een nieuw infotainmentsysteem, ontwikkeld door het Japanse merk zelf. Toch heeft Lexus aparte bedieningsknoppen met haptische feedback voor de klimaatregeling behouden.
En als we zeggen dat deze nieuwe ES een brug slaat tussen de vorige ES en LS, dan geldt dat ook voor het interieur. Zo is de tweede zitrij voorzien van verstelbare rugleuningen en krijgt de passagier achter de voorzetel zelfs een voetensteun, voor een “exclusieve ervaring”, aldus Lexus.





Elektrische berline, maar ook als zelfopladende hybride
In Europa zal Lexus twee volledig elektrische versies van de nieuwe ES aanbieden, naast een hybride uitvoering. De berline maakt gebruik van een nieuw platform, het “Global Architecture-K”, dat beide aandrijfvormen ondersteunt. Wat de elektrische varianten betreft: de ES 350e beschikt over een enkele elektromotor op de vooras met een vermogen van 165 kW (224 pk). De ES 500e krijgt twee elektromotoren die samen 252 kW (343 pk) leveren. Lexus heeft jammer genoeg nog geen details vrijgegeven over de batterijcapaciteiten of de verwachte rijbereikcijfers…
De hybride variant heet 300h en krijgt een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met een gecombineerd vermogen van 148 kW (201 pk), die de voorwielen aandrijft, of optioneel alle vier de wielen.



Op de markt in het voorjaar van… 2026!
Helaas moeten we nog even geduld hebben om deze nieuwe Lexus ES in levenden lijve te ontdekken — en meer te weten te komen over de technische specificaties en prestaties van de verschillende aandrijflijnen. De verkoopstart in Europa is namelijk pas voorzien voor het voorjaar van 2026! Met andere woorden: het zal nog wel even duren voor we de Belgische prijzen van de 8ste generatie Lexus ES te horen krijgen…