Stille waters hebben diepe gronden…
Het klinkt als een cliché, akkoord, maar dit gezegde is echt van toepassing voor deze Lexus. Deze hybride Lexus heeft de nobele combinatie klaargespeeld tussen een V6 benzinemotor van 3.5 liter en 296 pk, en een elektrische motor van 200 pk. Bij het induwen van het gaspedaal gaan beide motoren in harmonie aan de slag. De reactie is direct en zowat 345 pk stuwen de auto vooruit. Een ongelofelijke kracht die zonder ophouden de passagiers in hun zetels drukt. De variabele E-CVT versnellingsbak zorgt voor een soepele en ononderbroken schakeling. Vanaf 90 km/u wordt de overbrengingsverhouding van de elektrische motor aangepast van 3.9 tot 1.9:1. Eigenlijk een soort overdrive. De versnellingspook kan gebruikt worden als sequentiële versnellingsbak, en kan gebruik gemaakt worden van de 6 versnellingen.
In de praktijk zijn de resultaten verbluffend, de motor behoudt een continu regime en loopt niet op in de toeren. Enkel een zacht geronk valt binnenin te horen. Een voortreffelijke ervaring met een high-end berline. De sequentiële bediening dient eigenlijk tot niet veel, enkel misschien om op de motor te kunnen remmen en op die manier de batterijen sneller op te laden. De toerenteller heeft plaatsgemaakt voor een kilowattmeter die het gebruikte vermogen aangeeft.
In het stadsverkeer laat de batterij toe om 2 kilometer af te leggen aan 40 km/u, door enkel gebruik te maken van de elektrische motor. Dit gebeurt in alle stilte, en verbaasde meer dan één voorbijganger. De batterij laad redelijk snel op, dat gebeurt bij het remmen, of bij het vertragen. Een scherm, touchscreen, geeft aan welke krachtbron gebruikt wordt, en geeft de stand van de batterij aan. Dit is interessant, maar afleidend, de gegevens kunnen met behulp van de boordcomputer ook weergegeven worden op de kilometerteller.
Evenwichtig
Een V6 vooraan en een batterij achteraan zorgen voor een perfecte gewichtsverdeling van 50/50. Hierdoor verkrijgt de Lexus een mooi evenwicht in de bochten. Opgelet, het gaat hier niet om een Lotus Exige, maar het is wel een plezier om met deze zware berline op bochtige wegen te vertoeven. Een “sport” modus sterkt dat gevoel nog een beetje aan. Het antislipsysteem kan tot 60 km/u uitgeschakeld worden, dat laat toe enkele schoonheidsfiguurtjes uit te voeren op nat wegdek. Al zijn dat, laten we duidelijk zijn, geen manieren om met zo’n auto te gaan rijden. Het sturen verloopt precies en met voldoende vastheid. De draaicirkel is ook indrukwekkend, deze Lexus heeft genoeg aan 10.4 m om volledig rond te draaien. De remmen zijn uitstekend, progressief een meer dan voldoende kracht.
Zo stil als een kerk
Spectaculair! Bij het opstarten en het vertrekken hoor je binnenin absoluut niets. Zo stil zelf dat je vergeet dat er een radio in de auto zit, en echt van de stilte wil genieten. ’s Nachts geeft dat de indruk in een soort spookauto te zitten. Ook bij het aanslaan van de V6 moet je een fijn gehoor hebben om uit te kunnen maken wat er precies onder de motorkap zit. Gelukkig geeft het praktische multimediascherm aan dat alles perfect verloopt. De Lexus heeft een soepele ophanging, ook al kan die niet vergeleken worden met het “vliegend tapijt” gevoel van de Citroën C6 bijvoorbeeld. Het intérieur is ruim en biedt voldoende plaats voor 4 volwassenen. Wel zal zonder al te veel bagage gereisd moeten worden, want de kofferruimte is door de batterij 150 liter kleiner. De 280 overblijvende liters blijken dan plots magertjes om de koffers van een volledige familie mee te vervoeren. Een Ford Fiesta heeft een koffer van 284 liter, om U een idee te geven. Het interieur heeft een degelijk voorkomen en wordt ’s nachts met behulp van 11 diodes met veel klasse verlicht. Enkel het gebruik van enkele plastic onderdelen vallen in minder positieve mate op. De groten onder ons zullen door een hoge zithouding ook wat minder gemakkelijk zitten.
Royale uitrusting
De GS 450h wordt standaard met een lederen intérieur geleverd, net zoals de elektrische bediening en een hele reeks airbags. In optie is de dure (3.315 €) maar praktische “Adaptive Cruise Control” verkrijgbaar. Dit systeem past de snelheid aan op basis van de auto die voor rijdt. Onder normale omstandigheden is dit een geniaal systeem, bij druk verkeer is dat al veel minder. Bij het wisselen van rijvak remt de auto ongepast. Het “Navaigation & Multimedia” pack, met een prijskaartje van 3.940 €, bestaat uit een Mark Levinson stereo van 350 W (met MP3 en WMA speler), een zesvoudige cd-lader, GPS met DVD, spraakbediening en achteruitrijdcamera.
Met een prijs van 63.960 € bevindt deze Lexus zich op dezelfde hoogte als een BMW 550i met een V8 en 367 pk. Met vergelijkbare prestaties verbruikt de BMW 2 liter meer en stoot 267 gram CO2 uit, tegenover 186 voor de Lexus. Het is uiteraard op het gebied van verbruik dat de Lexus goed uit de hoek wil komen. Met een gemiddeld verbruik van 10.5 liter is hij daar ook volledig in geslaagd. Rekening houdend met zijn prestaties en gewicht (1.900 kilo !) is dit een uitstekend resultaat. Daar komt bij dat in stadsverkeer het verbruik niet oploopt tot over de oren, dankzij het gebruik van de elektrische motor.
Conclusie…
Een prachtig resultaat dat bewondering opwekt. De prestaties/verbruik verhouding staat buiten alle normen. De verfijning die er van uitstraalt is zo indrukwekkend dat men snel vergeet dat er gereden wordt met een gewone benzinemotor. Zo’n limousine ontwerpen is niet alledaags. Uiterst stil, vrijgevig, zacht maar met een duivelse kracht én ecologisch, die argumenten van de Lexus zouden andere constructeurs moeten aanzetten tot het bouwen van hybride auto’s. Misschien wel met een diesel onder de motorkap?