Met zorg

Lexus beperkte zich niet tot een simpele amputatie van het dak. De operatie werd minutieus voorbereid en de erg goed bestudeerde verstevigingen zorgen ervoor dat de auto weer mooi stijf is. Maar ook de aerodynamica kreeg de nodige zorgen, waardoor de inzittenden tegen allerhande turbulenties beschermd blijven. Het technologische raffinement zet zich zelfs verder naar de … achteruitrijradar, die nakijkt af de geboden plaats wel groot genoeg is om het dak te kunnen openen of sluiten. Bovendien passen temperatuursregeling en stereo zich automatisch aan de positie van het dak aan.

Drie delen

Het dak bestaat uit drie delen en wordt in slechts 20 seconden opgeplooid. Eenmaal samengevouwen verdwijnt het dak in de kofferruimte, waarbij diens volume van 420 naar 150 liter krimpt. Zoals je van een luxe-berline mag verwachten regelt een simpele druk op de knop de hele operatie. Om te weten hoever het met het hele gebeuren gesteld is heeft Lexus een animatie op het instrumentenbord voorzien.

Plaats voor 4 !

Vier volwassenen vinden comfortabel plaats, terwijl de toegang tot de achterste plaatsen door de elektrische bediening van de stoelen vergemakkelijkt wordt. Maar dan moet je wel wat tijd hebben, want de elektrische motoren blinken niet uit door hun snelheid. De sfeer is typisch Lexus en het interieur wordt haast onveranderd uit de IS overgenomen. Dat betekent dat de materialen en montage gewoon perfect zijn, … of wat dacht je Toch komen enkele foute details als het klokje uit de jaren tachtig, de perfectie verstoren.

Slechts één motor

Onder de kap voorziet Lexus slechts één motorisatie. De 2,5 liter grote V6 produceert 209 pk. Hij krijgt directe injectie mee en verricht op een uiterst geraffineerde manier zijn taak. Aan zijn uiteinde wordt een automaat met 6 trappen gekoppeld. Maar de motor heeft heel wat gewicht mee te zeulen. Door de verstevingen en heel het dakmechanisme klimt de weegschaal naar 1750 kilo …leeg !

Op weg

De motor was ons onder de kap van de berline erg goed bevallen, maar hier heeft hij het toch wat moeilijker. Het was dan niet verwonderlijk dat de Lexus ingenieurs ons gauw wisten te vertellen dat de auto meer op comfort dan op sport is gericht. In een poging om de tweede adem van de motor te gaan zoeken, wisselt de versnellingsbak te dikwijls van versnelling. Daardoor lijkt de motor in de cabrio eerder puntig te zijn en wat te weinig vermogen onderin te bezitten. We hebben de raad van de ingenieurs dan maar opgevolgd en naar een rustiger ritme overgeschakeld. En dan kan de V6 ons wel betoveren. Met zijn uiterst zachte werking en zijn schitterende sound krijgt hij zowaar een eigen karakter.
Het hoge gewicht heeft natuurlijk ook zijn gevolgen voor het rijgedrag. De auto heeft wat te lijden onder een zekere inertie en het heeft dan ook geen zin om als een gek de bochten te willen ronden. Toch niet zonder de harmonie van de auto te breken. De techneuten van Lexus hebben gelijk. Aan een rustig tempo kan je het best van deze wagen genieten. De geluiddemping is nagenoeg perfect, zelfs als het dak open is. Wegoneffenheden worden verbazingwekkend goed weg gefilterd en de uitstekende Mark&Levinson stereo geeft je favoriete muziekjes erg zuiver weer. Kortom, het perfecte vervoersmiddel om in de buurt van Nice rond te cruisen !

Prijs

Prijsmatig schommelt de IS Cabrio tussen 50.690 € en 54.015 €, naargelang de gekozen versie. Die prijs mag hoog lijken, maar als je de geboden uitrusting in rekening brengt ligt de prijs goed 7% lager dan die van de concurrentie. Lederen interieur, automatische airco, Bleutooth, metaalkleur en lichtmetalen 18-duimsvelgen zitten er immers al van bij de basisversie op…