In augustus 1989 stelde de president van Toyota Motor Corporation, Eiji Toyoda, zijn manschappen voor een uitdaging “de beste luxewagen ter wereld bouwen”. Zeventien jaar later en drie generaties van de Lexus LS, zijn chef ingenieur Moritaka Yoshida en zijn team van 1.866 medewerkers van nul begonnen om de LS 460 uit te bouwen zoals hij hier voorgesteld wordt. Deze Lexus is een waar know-how uitstalraam van het merk, en hij gaat zonder complexen de concurrentie aan met de Jaguar XJ’s, Mercedes S Klasse en Audi A8’en van deze wereld. U zal dadelijk begrijpen waarom. Handgemaakt Wat de afmetingen betreft is de LS 460 maar weinig gegroeid tenopzichte van zijn voorganger, de LS 430. Een anderhalve centimeter extra (toch meer dan 5 meter in totaal!) en 4.5 centimeter extra voor de wielbasis. Zijn look is helemaal anders, vanuit iedere hoek ziet de LS 460 er dynamischer uit dan het oude model, zoveel zelf dat hij er compacter uitziet dan de LS 430, wat absoluut niet het geval is. De basis van de voor en achteruit staan op identieke afstand van hun respectievelijke assen. Een keuze die perfecte verhoudingen tot gevolg heeft. De CX van de auto is ook uitzonderlijk, 0.26! De aansluitingen van de verschillende koetswerkpanelen worden in fracties van millimeters gemeten, en alle verticale oppervlaktes werden met de hand geschuurd voor alle basislagen. Iets dat we van Rolls-Royce gewoon zijn. Om binnen te geraken in deze Lexus volstaat het om de bijgeleverde handvrije kaart op zich te hebben. Niet in de achterzak of in de hand, gewoon in de portefeuille, want die kaart is net een credit kaart. Onnodig om de deur toe te trekken, daar zorgt de auto zelf voor. Binnenin werd de ruimte duidelijk in vier zones opgedeeld. De architectuur binnenin verdeelt mooi het intérieur in vier delen, en zorgt voor een soort cocon rond elke zitplaats. De ruime indruk, zoals bij een S Klasse bijvoorbeeld, is er niet, maar dat is een bewuste keuze. Zoals gezegd bij de inleiding, hier zijn we de perfectie nabij. Op de centrale console gaan de opbergvakken allemaal op dezelfde manier open en met dezelfde snelheid, hoe koud of warm het ook is. De reactiesnelheid en het gevoel van de opbergvakken in de deuren, voor de muntstukken, handschoenkastje, asbak, zonneschermen, spiegels en handvaten zijn perfect harmonieus, homogeen, stabiel en visueel aangenaam om naar te kijken. Daar komt bij dat ook naar homogeniteit is gestreven op het gebied van het geluid van al deze materialen. Achtvoudige versnellingsbak Van precisie is ook sprake onder de motorkap, elke motor werd handmatig nagekeken om alle vibraties van de mechaniek op te speuren, hiervoor werd gebruik gemaakt van een stethoscoop (echt waar!). De V8 van 4.6 liter is een gloednieuwe motor. Hij is krachtiger (+35%) en heeft meer koppel (+30%) dan zijn voorganger. Hij doet beroep op een variabele distributie dat elektronisch (en niet hydraulisch) wordt geregeld. Deze techniek laat toe om uiterst doeltreffend te zijn bij laag toerental (minder dan 1.000 tr/min), en bij een koude motor. Dit heeft een positieve invloed op het verbruik en de beschikbaarheid van de motor. Een andere merkwaardigheid is de inspuiting, die is tegelijk direct en indirect, met twee injectoren per cilinder. Dit alles zorgt ervoor dat deze V8 (380 pk!) genoegen neemt met een gemiddeld verbruik van 11.1 liter voor 100 kilometer. Voor de hybride versie, die in de loop van 2007 op de markt zal komen, zijn die cijfers uiteraard nog indrukwekkender. Om het allemaal nog mooier te maken hebben ze de LS 460 uitgerust met een gloednieuwe automatische versnellingsbak, eentje met acht versnellingen. De schakelsnelheid werd teruggeschroefd tot 350 milliseconden. We haden U gewaarschuwd, hier gaat het om hoogstaande technologie. Big brother Op dit niveau was het verbazend geweest dat veiligheid achterwege gelaten werd. Dus hebben de Japanse ingenieurs stevig de handen uit de mouwen gestoken. We zullen U de details van de ophanging en vering besparen om het direct over het neusje van de zalm te hebben, de PCS. De Pre-Crash Safety werd niet enkel ontwikkeld voor de inzittenden te beschermen, maar ook (en dat is een première) alle personen die zich in de onmiddellijke nabijheid van de wagen bevinden. De PCS bestaat uit vier hulpmiddelen: een detectie systeem voor obstakels, hulp bij nooddraaien, een hulpmiddel dat de aandacht van de bestuurder nagaat en, last but not least, een pré-aanrijdingsysteem. Het systeem dat obstakels detecteert maakt gebruik van een radar in samenwerking met een camera, en kan zowel overdag als ’s nachts gebruikt worden. Zodra een obstakel wordt opgemerkt evalueert de PCS de gevaren op basis van de positie, snelheid en baan van de auto. Indien de kans op een aanrijding groot is, waarschuwt de PCS de bestuurder met een audiovisueel signaal. Tegelijk past de PCS de overbrengingsverhouding van het stuur, de remmen en de ophanging aan. Schat de PCS in dat een aanrijding onvermijdelijk is, dan trekt hij de veiligheidsgordels aan. Het systeem dat de oplettendheid van de bestuurder nagaat gaat voort op de bewegingen van het hoofd van de bestuurder. Indien de bestuurder zijn hoofd wegdraait van de baan, en de auto rijdt en er wordt een obstakel opgemerkt, schakelt de PCS preventief een waarschuwing in. Zowel bij het rijden als het stilstaan is het pré-aanrijdingsysteem actief. Dit systeem maakt gebruik van een radar achterin de auto die continu aankomende auto’s, objecten, motoren,…opspeurt. Bij een onvermijdelijke botsing worden automatisch de intelligente hoofdsteunen ingeschakeld om de nodige neksteun te verlenen. Home cinema in de auto Mocht U nog niet overtuigd zijn van de know-how van Lexus, geven wij graag even mee dat de gelaagde ruiten (allemaal), climatisatie (vier zones) met luchtuitlaten op het plafond (een wereldpremière), zetels met climatisatie en de navigatie met touch screen deel uitmaken van de standaard uitrusting. In optie is een Mark Levinson geluidsinstallatie verkrijgbaar. Deze installatie is goed voor 450 watt, 19 luidsprekers en een LCD scherm achteraan. Is dit de perfectie ? Neen, en gelukkig maar. De LS 460 heeft zijn zwakke punten, en dat begint bij zijn kofferinhoud, een auto van 5 meter onwaardig (maar 400 liter met het Superior pack). Het automatisch sluiten en openen van die koffer had ook sneller gekund. Binnenin worden de luchtstromen veroorzaakt door de airco te fel aangevoeld. De Amerikanen kunnen daar mee leven, wij veel minder. Het beheer van de versnellingsbak is ook niet optimaal, en op het stuur is geen enkele bediening op te speuren. Ah ja, dat was ik vergeten: ondanks de aangekondigde 11.1 liter gemiddeld verbruik, was het voor ons zo goed als onmogelijk om onder de 18 liter te geraken…