Stijl Luxe is ook een kwestie van uitstraling, en op dit niveau vertoont deze LS460 zich net zoals een perfecte statutaire berline. Hoekig, sober, klassiek, hij straalt de goede smaak uit, maar zonder enige fantasie. Enige uitzonderingen : de twee verchroomde uitlaten die het achterste van deze berline doen ontploffen. De afmetingen spelen hier ook een grote rol : met meer dan 5 meters lang, gaat het hier over een werkelijke limousine, de twijfel is niet meer toegestaan voor de voorbijgangers... Motorisering Men verbeelt zich maar slecht in dat dit cruiseschip zich voorziet van een alledaagse 4 cilinder turbo diesel. Een kwestie van prestige en van standing. U geeft ons dus maar een V8 die zich volpropt met benzine. Wat hij op aanvraag doet, maar zonder overbodig te zijn : met een gemiddelde van 14 liters per honderd kon men zich aan erger verwachten. De cilinderinhoud is gepast aan de maat van het voertuig : 4.6 liters. En qua kracht, zal men zeggen dat deze hoeft : 380 pk. De koppel ? Met 493 Nm, bewijst Lexus dat zij ook motors bouwen met een hoog rendement. Het meest indrukwekkende is de zachtheid en de verfijning die eruit vloeit. Natuurlijk dringt hij op. De twee tonnen van het voertuig worden met kracht aangedreven in de rechtstreekse balg van de V8. Maar indien deze kracht indrukwekkend is, is hij al met al niet gewelddadig. De Lexus schijnt de inzittenden vooruit te duwen naar een onbeperkte horizon in kalmte en onbewogenheid, maar met gebruik van een ongewone energie. De bestuurder heeft dus de zware taak zijn toerenteller constant in het oog te houden, om zijn rijbewijs niet te verliezen. Gelukkig wordt hij hierbij geholpen door een cruise control. Wij zijn minder lovend wat betreft de versnellingsdoos. Waarschijnlijk om de klanten te verbluffen of om oorlog te verklaren aan enkele Duitse merken, heeft Lexus de LS voorzien van een doos met… 8 schakelingen ! Neen, het is geen grap, u heeft goed gelezen ! Door het aantal versnellingen te vermenigvuldigen, hoopt Lexus zich wellicht te naderen van de zachtheid van een doos met aanhoudende variatie. Zonder er hierbij in te slagen… De doos aarzelt voortdurend tussen de verschillende schakelingen. De minste druk op de rechter pedaal doet hem twee, drie of meer terugschakelen. De sequentiële mode verwart dit alles en door de talrijke versnellingen verlaat ons hand de pook niet… Met zo’n beschikbare motor had men zich héél goed kunnen tevreden stellen met een 5-doos ! Daar komt nog bij dat de twee laatste schakeling héél lang zijn, de achtste laat de motor zelfs in slow motion draaien. En laat hem niet op ‘D’ staan, dit legt maar weinig bij : de doos vergeet de schakeling bij vertraging en schakelt ook niet terug bij remmen. In plaats van hardnekkig de kettingwielen te vermeerderen, hadden we een scherper beheer verkiest… Wegligging De vering kan bepaald worden volgens drie verschillende modes : comfort, normaal en u zult het geraden hebben, sport. Eerlijk gezegd, trekt de Lexus nog altijd lichtjes de oneffendheden naar zich toe, met een minder sportief gedrag dan zijn rivaal vanuit München bij voorbeeld. De sport mode beperkt de schade, maar belieft toch nog altijd het comfort. Hier mag men zich niet vergissen in de klanten ! Een LS is eerst en vooral een vaartuig bestemd voor lange en snelle reizen en het is in geen enkel geval een rallye berlinetje. De stuurinrichting bevestigt deze vage, plakkerige indruk, zoals het vaak het geval is met de Japanners. Te licht, deze heeft een klaar en duidelijk tekort qua samenhang in kronkelige wegen. De electronica is dus ook duidelijk aanwezig om elke poging tot frank gebruik te te bedwingen. Niet echt leuk zouden sommige onder jullie zeggen, maar men koopt geen dergelijk voertuig om in bergachtige streken te gaan spelen. En trouwens, het ESP systeem zet zich automatisch aan vanaf 50 km/h. Het remmen heeft handenvol werk met deze twee tonnen voortgeduwd door 380 paarden. En toch, heeft men hierover niets te zeggen. Krachtig, het systeem is bovendien gemakkelijk af te wegen. Het remsysteem bevat zelfs een optie « Hold », die de wagen stilstaand houdt en zo aan de bestuurder vermijdt zijn voet op de pedaal te moeten behouden. Ook aan deze kleine voornemens ziet men met welke zorgvuldigheid Lexus zijn klanten kiest. Een bijkomende demonstratie van de luxe aangeboden door een Lexus die zich niet beperkt tot edele stoffen en overvloedige uitrusting. Comfort ROYAAL ! Gegarandeerd de meest comfortabele auto die uw dienstwillige dienaar ooit getest heeft. Men heeft echt het gevoel te reizen in zijn salon ! De pneumatische vering filtert zo goed dat men het gevoel heeft op zijde te rijden. De moeilijkste zullen zonder twijfel tevreden gesteld worden. Een werkelijk plezier om in dit salon te reizen daar de afwerking ook voorbeeldig is. Dit absoluut comfort gaat ook via een overvloedt aan snufjes om dit buitengewoon comfort aan te bieden aan de inzittenden. Van de airco met 4 zones tot aan de DVD speler, of een HiFi van Mark Levinson, deze Lexus zal u in de wereld van welvaart vervoeren. Alles, of bijna, is mogelijk, daar de regeling van de 4 zetels talloos en uitgebreid zijn… Nu komt de echte notie van de luxe : de binnenkant is werkelijk luxueus : elk element werd zorgvuldig ontworpen om een optimaal comfort aan te bieden. Al is men wat verward met al die drukknoppen op het dashboard. Niemand twijfelt dat men anders gaat genieten van de weg met zo’n weg-yacht. Men geniet er zelfs nog beter van als passagier daar de bestuurder gezamelijk moet spelen met de indrukwekkende afmetingen en een nogal “bootachtig” weggedrag… Het aantal elektronische hulpmiddelen laat denken dat de wagen zich beter redt zonder een mensachtige achter het stuur. Door de eventuele menselijke fouten te willen verbeteren, eindigt men de bestuurder zijn verantwoordelijkheiden te ontnemen… En als men aan dit hoofdstuk echt een gebrek moet vinden, zal men zeggen dat de gemotoriseerde opening van de koffer te traag is, en indien de binnenkant weelderig is door zijn kwaliteit en voorstelling, hij mankeert niettemin aan charme... that’s it ! Tarieven en uitrustingen 80.300 €, dit is de basisprijs om zich dit technisch wonderwerk aan te schaffen. Op het eerste zicht, een buitensporig tarief. En in feite, helemaal niet, het is zelfs een concurrerende prijs. De uitrusting is aartsvoltallig, en de concurrentie blijkt, uiteindelijk, en met gelijke uitrusting, duurder te zijn (de meeste zijnde Duitse, zo zit dat…). Men denkt aan de BMW 750i met 1.000 € duurder, aan de Mercedes S500 die met de 100.000 € bestrijkt en aan de Audi A8 V8 4.2, aan 79.450 €, maar aan dit tarief moet men nog enkele vrekkigheden bijvoegen : metaalkleur, lederen interieur, PDC en Xenon koplampen zijn in optie ! Standaard, vertoont deze Lexus zich onvergelijkbaar vrijgevig : airco met 4 zones ; elektrisch open dak ; frontale, zijdelingse en hoofdairbags voor- en achteraan ; elektrische lederen zetels, zowel voor de bestuurder als voor de passasier ; richtende xénon lampen… Alles wordt opgediend! Voor de veeleisenden, benadrukt men dat Lexus een ontwikkeld audiosysteem voorstelt aan 2.500 €, een dakscherm achteraan aan 3.950 €, een intelligente snelheidsregelaar aan 3.430 € tot 6.010 € voor de allernieuwste versie,… Besluit Daarom is de notie “luxe” eenstemmig wat betreft deze Lexus : comfortable als nooit tevoren, voorzien van alle technologische snufjes in een subtiel doosje, hij overtuigt volledig. Zijn minpunt? Een klein tekort aan karakter of persoonlijkheid : door de perfectie te willen achtervolgen tot in de minste schroeven, heeft Lexus hierbij vergeten de klanten te verleiden met een gekenmerkt product. Maar men zal hem niet verwijten om té perfect te zijn. Eén ding is toch zeker, deze wagen is gericht aan eigenaars met chauffeur, daar het rijgedrag van dit voertuig maar weinig gewaagd is. De fout aan de talrijke electronische snufjes die zich in het hoofd halen om alles beter te doen dan de bestuurder. Maar welke know-how ! Men moet nu juist nog maar wachten tot de LS 600 h L uitkomt, de lange en hybride versie van de LS, die de spijker zal inslaan qua ecologisch karakter nooit geëvenaard door een dergelijke limousine !