De Lexus RX 400h was al een erg interessant alternatief voor SUV-liefhebbers die hun ecologische voetdruk graag beperken. Nu bereikt ons een nog efficiëntere versie, de 450h. Krachtiger, beter presterend en toch zuiniger !
Volledig herziene benzinemotor
De thermische motor is nog steeds een V6 die nu echter 3,5 liter meet. De hogere cilinderinhoud en de interne aanpassingen maken dat hij nu 249 pk en een koppel van 317 Nm produceert. Bij zijn werking valt vooral de toepassing van het Atkinson-principe op, waarbij de inlaatklep later sluit. Hierdoor wordt ondanks een lagere compressie de ontspanningsfase geoptimaliseerd en worden de energieverliezen bij de in-en uitlaatfaze beperkt. De hercirculatie van de afgekoelde uitlaatgassen verlaagt de werkingstemperatuur van de motor en de energieverliezen tijdens de inlaatfase. Tijdens de warmloopfase van de motor gebruikt het EHR de warmte van de uitlaatgassen om de motorkoeling sneller op te warmen. In winterse omstandigheden heeft de motor 15 minuten minder nodig om op te warmen en verhoogt het rendement met 23%.
Rendement van de hybride verhoogt
Lexus heeft zorgvuldig het grootste gedeelte van de hybride aandrijving herzien. Zo zorgen ondermeer de oliepomp, een oliekoeler, rollagers met lage weerstand en een geoptimaliseerd vliegwiel voor een beter rendement.
Het All-Shift systeem neemt waar af de auto bvb een helling oprijdt of afdaalt en selecteert dan de ideale versnellingsverhouding. De S-mode laat de bestuurder toe om manueel de juiste van de zes versnellingen te kiezen. Het PCU (Power Control Unit) dat de elektrische aandrijving beheert, werd compacter en toch krachtiger.
Elektrische motoren
Het vermogen van de elektrische motoren blijft onveranderd maar het koppel is over een breder toerental beschikbaar waardoor de prestaties gevoelig verbeteren. Zo levert de voorste motor 167 pk bij 335 Nm terwijl het achterste exemplaar 68 pk en 139 Nm levert. Wanneer beide motorsystemen samenwerken leveren ze 299 pk.
Drie modes
De ECO-mode vermindert het verbruik door op een optimale manier de bediening van het gaspedaal te evalueren en ook de airco op een intelligente manier te sturen.
In de EV stand wordt uitsluiten op elektrische aandrijving gereden waarbij het inschakelen en de autonomie volledig afhangt van de lading van de batterijen. Toch kan je deze stand manueel inschakelen maar bij het vertrek en bij lage snelheden wordt deze modus automatisch ingeschakeld.
Met de SNOW-instelling wordt de stabiliteit van de auto in de sneeuw verbeterd door een modulering van het gaspedaal. Als de voorste wielen spinnen wordt de achterste elektrische motor ingeschakeld en krijgt de auto meer tractie.