Veel bedrijven zijn deze dagen gedwongen gesloten door het coronavirus, dus zitten ook flink wat mensen thuis in lockdown. Wie te voet of met de fiets kan gaan winkelen, zal dus in theorie wekenlang niet meer met zijn auto rijden. Van een auto met verbrandingsmotor weten we dat die daar tegen kan, zolang de stilstand niet te lang duurt. Maar hoe zit dat met een plug-inhybride of elektrische auto?

Niet volledig opladen

Allereerst: laad je batterij niet tot 100 procent op als de auto daarna lang zal stilstaan. De chemische structuur van de cellen degradeert veel sneller wanneer de spanning hoog is en dat kan op de lange termijn leiden tot verlies in rijbereik. Het is dus beter dat je – als dat mogelijk is via een optie in de boordcomputer – het laden begrenst op 70 of 80 procent. Als de auto geen gedeelde of openbare laadpaal bezet houdt, mag je hem daarna gewoon ingeplugd laten staan, maar dat hoeft niet.

Vampire drain

Wat zal er dan gebeuren met de laadtoestand van je batterij? Dat hangt af van het automerk en het model. Een Tesla zal bijvoorbeeld nog relatief veel stroom blijven verbruiken (ongeveer een procent per dag) om zijn complexe boordelektronica te voeden en om het laadpeil van de 12V-batterij in stand te houden. Dat heet ‘Vampire drain’. Er is dus niets mis met je Tesla als de laadstatus blijft zakken terwijl hij niet rijdt. Andere EV’s en PHEV’s hebben minder of geen last van dit fenomeen, maar in sommige gevallen is dat omdat de constructeur geen systeem heeft ingebouwd om de 12V-batterij in leven te houden. Dat kan betekenen dat de auto na een tijdje in coma gaat en dus ook niet meer zal kunnen laden. De remedie is heel eenvoudig: ga af en toe naar de auto en ‘start’ hem. De boordelektronica zal detecteren hoe het met de 12V-batterij zit en die dan indien nodig opladen via de gelijkstroom-gelijkstroomomvormer. Voor de rest: let erop dat de laadtoestand van de aandrijfbatterij niet langdurig onder de 20 procent gaat. Dat is even schadelijk als ze te vol opladen.