First Motorsport is een vaste waarde in de Belgische autosport. Met de jaren heeft het team zeges en titels verzameld in verschillende categorieën. Jo Jamers, teamverantwoordelijke, en zijn team genieten van een uistekende reputatie, ondermeer dankzij hun strategische aanpak, vooral bij uithoudingsraces.

Maar reken niet op First Motorsport om bij de pakken te blijven zitten. Dit jaar zet Jo Jamers voor het eerst een wagen in op het hoogste niveau in een nationale competitie, de eerste divisie van de Belgian GT. Hiervoor hebben ze een Porsche 997 GT3 Cup S weerhouden! Een bolide die verleden jaar al zijn strepen heeft verdiend onder de kleuren van NGT Racing. Uiteindelijk krijgen we dus een Vlaams team, met een Nederlandstalige en een Franstalige piloot achter het stuur. Nogmaals een uitstekende strategische combinatie.

Jo Jamers: “Momenteel ben ik echt tevreden. Ik beschik over een Porsche Cup S, een van de beste oplossingen in de GT3 klasse, dat verleden jaar met het NGT Racing zich ook al heeft bewezen. Ik heb al jaren ervaring met Porsche, maar de Cup S is helemaal anders. Vooral op het gebied van de ophanging. Ik beschik over alle gegevens van NGT Racing, zo kunnen we met een stevige basis aan het seizoen beginnen. Daarnaast kunnen we ook op twee toppiloten rekenen, zij zijn niet alleen snel, maar ook ervaren. Ik sta er ook op om ALCRA FLASH te bedanken, die een dergelijke onderneming mogelijk heeft gemaakt. Het ligt voor de hand dat onze ambities groot zijn, zelf al is het momenteel nog moeilijk om de concurrentie in te schatten. Ik had ook graag nog twee negatieve punten willen aanhalen. Door de huidige reglementering, van het Pro-Am type, zijn wij genoodzaakt om aan het seizoen te beginnen met een ballast van 50 kilo. Tijdens de pitstops, waarin we doorgaans heel doeltreffend zijn, moeten we een referentietijd respecteren. Maar verder is het allemaal positief! Ik heb het nooit van lange preken moeten hebben, maar nu mag ik duidelijk zeggen dat het maximum punten uit elke race halen ons objectief is voor dit jaar, en zo meedoen voor de titel. Ik ben er in elk geval klaar voor… “

In de Jamers familie is François Verbist zeker geen onbekende. De vijfentwintigjarige piloot uit Bergen kan op uitstekende aanpassingskwaliteiten rekenen, en heeft een professionele aanpak.

“De Porsche Cup S is een fantastische wagen,“ krijgen we te horen van de huidige Renault Clio Cup kampioen, “Vanaf de eerste tests hebben Bert en ik goeie tijden kunnen neerzetten. Ik had meteen een goed gevoel met de auto. Voor de eerste race zullen we eerst de concurrentie moeten afwachten, en we zullen waarschijnlijk niet alle risico’s nemen. De Porsche is niet de snelste van het plateau, maar zijn betrouwbaarheid is een belangrijke troef. Wat de 50 kilo ballast betreft, zullen we moeten afwachten wat het gaat worden. Met Jo, Bert en het hele First Motorsport team denk ik dat we op een uitstekende samenwerking mogen rekenen, wat ons zal toelaten om ons tijdens elke race optimaal in te zetten, met de titel in het vizier. Ik zou dan ook Jo en Charles willen bedanken voor deze formidabele opportuniteit …”

Dit seizoen begint Bert Longin aan zijn 14de seizoen. Eerder in zijn carrière nam de piloot al meermaals plaats achter het stuur van bolides uit de ateliers van Weissach. De Leuvenaar heeft twee seizoenen gereden in het FIA GT kampioenschap met het uitstekende team rond Manfred Freisinger. Ondertussen heeft hij al een veertigtal overwinningen op zak, waaronder drie overwinningen op de 24 Uren van Zolder. Vier keer won hij het Belcar kampioenschap, en twee maal de Driver Challenge.

“Ik ben echt gelukkig met mijn keuze voor dit seizoen, “ legt een enthousiaste Bert uit. “Met de jaren is First Motorsport uitgegroeid tot een topteam, en iedereen weet hoe zorgzaam Jo Jamers met zijn materiaal omgaat. Vanaf de eerste testsessie zat het meteen goed tussen François en mezelf. Ik dank dat alles goed zal verlopen, en dat er tussen ons een echte teamspirit zal bestaan, zonder interne concurrentie. De sfeer binnen het First team is uitstekend. We horen er vaak mensen lachen! Wat geen detail is voor mij. Ik heb altijd een uitstekende relatie gehad met Porsche Motorsport, onder andere via Marc Lieb, en ik denk dat dit positieve gevolgen kan hebben. Mijn ambitie is enorm, en dit jaar wil ik opnieuw meedoen voor de titel. Het formaat van de races, twee sprints van 60 minuten, ligt mij enorm. Ik sta er ook op om Charles Van Decraen van ALCRA FLASH en CPL TRANS te bedanken, op wiens steun ik ook mag rekenen voor het FIA GT kampioenschap ...”