François Piette

14 JUN 2005

Lotus Circuit Car: Verboden op de weg

De Lotus Circuit Car wordt gebouwd op het aluminiumchassis van de Elise. Deze wagen is specifiek gebouwd voor het gebruik op circuits of op wegen die afgesloten zijn voor het verkeer tijdens de meetings. De Lotus Circuit Car kan geen nummerplaat krijgen omwille van zijn ultieme conceptie. Pluimgewicht De kleine Engelse spurtbom weegt slechts 600 kg. De kracht van de bolide kent men enkel uit theoretische studies, maar uit het gewicht kan men reeds afleiden dat dit een explosieve auto zal zijn. Zeker omdat Lotus aangeeft dat er 2 versies zullen zijn: een met een VVTL-i atmosferische motor en een met een VVTL-i turbomotor. Racetijden Met een atmosferisch motorblok zou de Lotus Circuit Car spurten van 0 tot 100 km/u in 4 s, tegen 3,5 s voor de turbomotor. Het persbericht preciseert zelfs dat deze auto de sprint tot 100 mijlen / uur (166 km/u) in minder dan 11 s (atmo) en minder dan 9 s (turbo) zal kunnen doen. Deze spurtbom wordt standaard voorgesteld met slechts 1 zitplaats, de tweede is een optie. De productie van deze Lotus Circuit Car wordt gestart in december 2005 aan een ritme van 100 voertuigen per jaar. Lotus GT De foto van de grijze auto is niet de foto van de Circuit Car, maar is het design dat door Lotus werd gedeponeerd bij het Britse patentbureau. Vermoedelijk zal deze stijl geadopteerd worden door de Lotus GT. Deze zal het chassis delen met de toekomstige Esprit. De optimisten hopen hem te zien in 2006, wat enkel de toekomst ons kan zeggen.

Bron : Lotus
Advertentie
Advertentie
Advertentie