Lotus wil bewijzen dat een ecologische auto niet perse saai hoeft te zijn. De Engelse constructeur stelde in Genève de Evora Hybride voor, met enkele originele technische oplossingen.

Dat gaat vooruit!

Lotus monteerde aan elk achterwiel een elektrische motor. Die ontwikkelen samen 414 pk en katapulteren de Evora in ongeveer vier seconden van 0 naar 100 km/u. Dankzij deze aparte architectuur is het gewicht optimaal verdeeld, met een schitterende efficiëntie als resultaat. Lotus belooft een buitengewone wegligging, volgens de traditie van het huis. Met volgeladen plug-inbatterijen kom je 55 km ver. Daarna treedt een 1,2-liter driecilinder benzinemotor op als generator, wat de autonomie tot 480 km uitbreidt.

‘Valse’ versnellingsbak en motorsound

Lotus wil de bestuurder het oude rijgevoel niet ontnemen. Als elektrische auto heeft deze Evora feitelijk maar één versnelling, maar Lotus programmeerde zeven kunstmatige versnellingen voor die je bedient aan het stuurwiel. Zo wordt het rijgevoel van een klassieke auto gesimuleerd en het verbetert tegelijk het opladen van de batterijen.
Een geluidssysteem veogt er ook nog een gepast motorgeluid aan toe, zowel binnen als buiten de auto. Kwestie van voetgangers te waarschuwen dat er een auto aankomt. Zij kunnen zich verheugen op een V6, een V12 of een futuristisch geluid. We vragen ons wel af of de mengeling van de digitale klanken en de sound van de driecilinder wel melodieus klinkt.