De kleine Britse constructeur is laaiend enthousiast over twee nieuwe versies van de Evora: de ‘S,’ een extremere versie, en de ‘IPS’ met automaat.
Evora S
Waarschijnlijk zal deze versie het meeste inkt doen vloeien. In de gewone Evora is de V6-motor uit de Toyota Camry zeker niet het sterkste punt. Zijn gebrek aan karakter temperde het enthousiasme van de diehard fans van het merk.
Lotus zette zijn ingenieurs aan het werk en die toverden nog enkele extra paarden tevoorschijn. De 3,5-liter V6 levert nu 350 pk bij 7.000 tr/min in plaats van 280 vroeger. Het koppel piekt bij een uitstekende 400 Nm.
Om al dat geweld beter tot zijn recht te laten komen, kun je met een sportknop de uitlaat vrijer laten ademen, om kippenvel van te krijgen. Die sportmodus past ook de limiet van de stabiliteitscontrole,en de respons van het gaspedaal aan en verhoogt het maximale toerental. Een gadget? In de praktijk zou het een leuk speleding kunnen zijn.
Lotus versterkte ook de ophanging en de remmen. En met reden. De prestaties van de Evora ‘S’ mogen gezien worden: de spurt van 0 tot 100 km/u legt hij af in amper 4,8 seconden.
Evora IPS
‘IPS’ wordt door Lotus vertaald als ’Intelligent Performance Shift’. De constructeur investeerde fors in de ontwikkeling van deze automatische versnellingsbak. Je kunt de zes versnellingen ook manueel bedienen met schakellepels aan het stuur. In de sportmodus wordt de schakeltijd nog eens verkort. Lotus wil met deze versnellingsbak een nieuw cliënteel aanboren, voornamelijk uit Azië, Amerika en het Midden-Oosten.