François Piette

16 JAN 2004

lvo’s nieuwe revolutionaire veiligheidssystemen

Volvo introduceert twee nieuwe veiligheidssystemen die het rijden nog veiliger en plezieriger maken. Zo registreert het camerasysteem BLIS alle voertuigen die zich in de dode hoek van de auto bevinden. Verder is er nu ook voor de cabrio-modellen van Volvo een effectief Inflatable Curtain. De Volvo Car Corporation komt met twee nieuwe veiligheidssystemen op de markt, met recht als wereldprimeur kunnen worden bestempeld. Zo is er BLIS, dat gebruik maakt van een digitale camera die het gevaar van de dode hoek van een auto teniet doet. De speciale versie van het Inflatable Curtain, ontwikkeld voor de toekomstige cabrio’s van Volvo, betekent een andere doorbraak. Ondanks grote zijruiten en effectieve buitenspiegels beschikken de meeste auto’s nog steeds over een dode hoek. Dat dit tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden, laat zich raden, vooral wanneer een auto regelmatig van rijbaan verandert. Om dit soort weggedrag toch zo veilig mogelijk te laten verlopen, introduceerde Volvo in 1979 als eerste autofabrikant aan de bestuurderskant een spiegel met een extra grote gezichtshoek. Nu wordt het vervolg daarop geïntroduceerd, waarbij een camerasysteem elk voertuig dat naast de auto rijdt, in de gaten houdt. Deze technologie werd voor het eerst toegepast in de Volvo Safety Concept Car (VSCC) uit 2001. Hoe gaat het systeem te werk? Zodra een voertuig in het zicht van de camera komt, begint er een lampje bij de buitenspiegel te branden. Op deze manier krijgt de bestuurder een duidelijk signaal dat er zich een ander voertuig naast zijn eigen auto bevindt en dat van baan veranderen geen goede optie is. Het systeem attendeert de bestuurder zowel op auto’s die vanachter komen als op auto’s die bij het inhalen aan de zijkant rijden. Deze informatie zorgt ervoor dat de automobilist in dergelijke situaties de juiste beslissing neemt. Beide kanten van de auto worden overigens op dezelfde manier in de gaten gehouden. Technisch bezien houdt dit in dat er een digitale camera in beide buitenspiegels is gemonteerd. Deze camera’s leggen per seconde een groot aantal beeldjes vast. Door deze beelden met elkaar te vergelijken, kan het systeem vaststellen wanneer een andere auto in de ‘gevarenzone’ komt. Deze zone is 9 ½ meter lang en 3 meter breed. Het systeem is dusdanig afgesteld dat niet alleen auto’s, maar ook motoren kunnen worden waargenomen, zowel overdag als ’s nachts. Het systeem reageert niet op geparkeerde auto’s, vangrails, lantaarnpalen en dergelijke. Het Inflatable Curtain dat in 1998 op de markt kwam, beschermt het hoofd van de inzittenden bij een zijwaartse aanrijding of in het geval de auto over de kop slaat. Het gordijn is standaard in de diverse sedans, estates en XC-modellen van Volvo. Het Inflatable Curtain is weggewerkt in de buitenste rand van het dak en in actieve staat vormt het een ‘gordijn’ tussen de zijruit en het hoofd van de inzittende. Deze inbouwplek maakte het tot dusver onmogelijk om het veiligheidssysteem ook in een cabriolet toe te passen, aangezien in dit soort auto’s geen vast dak beschikbaar is. Volvo Cars heeft dit probleem nu echter weten op te lossen door het Inflatable Curtain ondersteboven te plaatsen en het in de portieren weg te werken. Bij een zijwaartse aanrijding blaast het gordijn zichzelf op en duwt het zich als het ware naar boven. Net als in de ‘standaard’ versie duurt het hele proces slechts een fractie van een seconde, zodat het hoofd op tijd wordt opgevangen. Het in het portier verwerkte gordijn heeft een extra stug ontwerp, waardoor het eenvoudig rechtop blijft staan. Deze stugheid wordt veroorzaakt door in dubbele, verticale rijen geplaatste deeltjes die ietwat naar elkaar toe gebogen zijn. Het Inflatable Curtain biedt te allen tijde bescherming, zelfs als het raam open of kapot is. Om ook voldoende bescherming te bieden bij een ongeluk waarbij de auto over de kop slaat, verdwijnt de lucht maar heel langzaam uit het gordijn. “De systemen die we nu aan de wereld tonen, zullen één voor één in onze toekomstige modellen worden geïntroduceerd. Zo verwachten we dat BLIS al eind 2004 in productie gaat (voor modeljaar 2005); het nieuwe Inflatable Curtain zal in onze nieuwe generatie cabrio’s worden toegepast.

Source : Volvo
Advertentie
Advertentie
Advertentie