Gestart vanaf de pole position behaalden Maxime Martin, Maxime Soulet, Nico Verdonck en Pascal Mathieu een schitterende overwinning in een in erg zware weersomstandigheden verreden 25 Uren VW Fun Cup, . Hun challengers streden tot het uiterste, maar het "dream team" van M&M's pakte zwaar uit en domineerde de wedstrijd.
Na 120 minuten wedstrijd in een verzengende hitte reed het team Martin-Soulet-Verdonck-Mathieu (M&M’s) rond de 80ste plaats, maar 23 uren later was het toch de VW Fun Cup nr. 270 die na een fantastische remonte als winnaar werd afgevlagd. Bij team M&M's wordt het succes vervolledigd door de 14de plaats van de tweede combinatie Beckers-Mestdagh-Van den Bosch-Van den Bosch. De verklaring van Maxime Martin : « Toen ik ging tanken na mijn eerste relais, kreeg ik de motor niet meer aan de praat, want ik kende de precieze procedure niet. Ik werd naar de pits gesleept, waar alles meteen opgelost werd. Maar de overige kandidaten op de zege hadden natuurlijk niet op ons gewacht. We stonden voor een enorme inhaalrace, die bovendien nog verstoord werd door een benzinepanne, gelukkig zonder zware gevolgen. »
De favorieten op de afspraak
Naarmate de uren vorderden rukte de VW Fun Cup nr. 270 sterk op in de hiërarchie, waarin de tenoren mekaar geen geschenkjes gaven. In de kopgroep vonden we de Fransen Pernaut-Sersot-Bréard-Hoquet (Orhes Stephya 1) en Mérafina-Orgeval-Rivière-Guivert (TTM1), de Britten Harris-Hope-Rose-Fitzgerald (JPR-Indigo Racing), de Italianen Carlotto-Chimentin-Memmola-Stefanelli-Bianchet (Mihc Sport) en heel wat Belgische teams die eerst even de kat uit de boom keken om vervolgens hun opmars in te zetten: Piron-Delrez-Delva-Nale (Astur Car), Engish-Bouvy-Rummens-Kelders-Coens (Delahaye Racing), Nava-Gressens-Vanhakendover-Colman (Acome Racing), Pulinx-Pulinx-Fumal-Verbist-Palttala-Duval (MPM Racing) en Devreker-Perdieus-Van Rompuy-Cools-Joosen (Euroracing).
Bij de afwezigen vooraan Dubois-Maillet-De Keijser-Beulen-de Fierlant-Dubois (Partner Racing-versnellingsbak), Simul-Clermont-De Cecco-De Cecco-Martin (Colson Racing-stuurinrichting) en Ferté-Lemoine-Lemoine-Renaudat (Groupe Lemoine-motor), stuk voor stuk goed gestart maar vervolgens door pech geveld.
De samenstelling van de kopgroep bleef quasi ongewijzigd, maar we noteerden een mooie opmars van Van Impe-Leenders-Bentchikou-Du Passage (ASH-PVI), die halfweg in de top 10 doken en een sterke prestatie van de jongeren Cognon-Bollen-Lamy-Muraille-Jussy (666 Racing Team).
Reeks incidenten
Ochtends moesten enkele kleppers de handdoek in de ring werpen. De Italianen van Mihc werden het slachtoffer van een kapotte turbo en een brandje, terwijl de Fransen van Orhes Stephya terug zakten door een gebroken wielnaaf. De Britten van JPR moesten opgeven na een incident in de kleine pitstraat op weg naar de bevoorrading. De winnaars van 2009, Pulinx-Pulinx-Fumal-Verbist-Palttala-Duval (MPM Racing), moesten een herstelling uitvoeren na een aanrijding in de dubbele linkse. Ze mochten meteen een streep trekken door hun ambities.
Ultieme ommekeer
Door deze incidenten volgden de snelste Belgische teams in het spoor van de winnaars van de laatste World VW Fun Cup, de Fransen Mérafina-Orgeval-Rivière-Guivert (TTM1). Bij het ingaan van het laatste uur reden die nog op de 2de plaats en bleven ze een bedreiging voor de leiders Martin-Soulet-Verdonck-Mathieu (M&M’s). Maar hun prachtige race werd geruïneerd door een defecte koppeling 23 minuten voor het vallen van de geblokte vlag.
Frédéric Bouvy en zijn makkers, auteurs van een sterke race, sleepten daardoor de zilveren medaille binnen: « Dan zal ik volgend jaar moeten terugkomen, want ik wil deze race winnen, » vertelde de regerende BTCS-kampioen na de viering op het podium. De bronzen medaille bekroonde de remonte van Patrick Van Impe, Michael Leenders, Amin Bentchikou en Benoît Du Passage, het Belgisch-Franse viertal van ASH-PVI , regelmatig in de voorste gelederen in Frankrijk. Verder volgden Nava-Gressens-Vanhakendover-Colman (Acome Racing), Piron-Delrez-Delva-Nale (Astur Car) en de pechvogels Mérafina-Orgeval-Rivière-Guivert (TTM), uiteindelijk nog 6de voor de koningen van de regelmaat Charlier-Gernaey-Debrus-Vitrier (Acome Santalis) en Vernet-Jaggi-Moser-Brechbul (Moser Vernet).
In de categorie "benzine" was het laatste woord aan de Engelsen Beighton-Noyce-Beighton-Greensall (Team Tiger), 24ste in de eindstand, terwijl Delsaert-Baudet-Mahy-Vannerom-Vanden Abeele (JMD) de race wonnen bij de tweezitters.
Uitslag : 1. Martin-Soulet-Verdonck-Mathieu (M&M’s) 422 ronden ; 2. Engish-Bouvy-Rummens-Kelders-Coens (Delahaye Racing) op 3 ronden ; 3. Van Impe-Leenders-Bentchikou-Du Passage (ASH-PVI) op 4 ronden ; 4. Nava-Gressens-Vanhakendover-Colman (Acome Racing) ; 5. Piron-Delrez-Delva-Nale (Astur Car) ; 6. Mérafina-Orgeval-Rivière-Guivert (TTM1) op 10 ronden ; 7. Charlier-Gernaey-Debrus-Vitrier (Acome Santalis) ; 8. Vernet-Jaggi-Moser-Brechbuhl (Vernet-Moser) ; 9. Menard-Basso-Suzanna (TTM6) op 11 ronden ; 10. Pernaut-Sersot-Bréard-Hoquet (Orhes Stphya 1) ; 11. Ince-Reynolds-Owen-Kinsella-Padmore (RAM)op 12 ronden ; 12. De Lorenzi-Giagnacovo-Guazzini-Pozzi (GDL3) op 13 ronden ; 13. Melin-Creed-Ricci (RDR Juliette) op 15 ronden ; 14. Beckers-Mestdagh-Van den Bosch-Van den Bosch (M&M’s) op 19 ronden ; 15. Robin-Couasnon-Scelles-Robin (Defournoux-Groupe Dirob) op 21 ronden ; 16. Migneaux-Lembo-Yuksek-Hubsch-Szymanski (Team Five) ; 17. Cocconi-Bettera-Pindari-Catalano-Tramantozzi-Tambussi-Lusuardi (Doyen Auto 1) op 23 ronden ; 18. Perrazzini-Perrazzini-Cioci-Musatti-Di Lauro (GDL2) ; 19. Pulinx-Pulinx-Fumal-Verbist-Palttala-Duval (MPM Racing) op 24 ronden ; 20. Devreker-Perdieus-Van Rompuy-Cools-Joosen (Euroracing) op 25 ronden… 24. Beighton-Noyce-Beighton-Greensall (Team Tiger) op 27 ronden, 1ste « benzine »… 27. Delsaert-Baudet-Mahy-Vannerom-Vanden Abeele (JMD) op 32 ronden, 1ste tweezitter ; etc.