Magnum PI is een echte cultserie. Mijn moeder had alleen oog voor de snor van Tom Selleck, mijn vader uitte vooral kritiek op zijn stereotiepe uiterlijk van een Amerikaanse toerist. Ik zat intussen de kwijlen op de Ferrari 308 GTS.

De serie

Magnum PI is een Amerikaanse serie die tussen 1980 en 1988 uitgezonden werd. In acht jaar tijd werden niet minder dan 161 afleveringen van 50 minuten gedraaid. Een leuke anekdote: hoofdrolspeler Tom Selleck, alias Magnum, dronk hierbij 119 biertjes.

Zoals veel Amerikaanse series uit de jaren tachtig, verwijst deze reeks naar de oorlog in Vietnam. Magnum is een oud-strijder die nu op het eiland Oahu in de archipel van Hawaï leeft. Het is een gedroomd kader met een idyllische villa die hem ter beschikking werd gesteld door een schrijver. In deze villa verblijft ook Jonathan Higgens, de overdreven precieze Britse butler. Voilà, dit is het decor.

Actie

Tijd voor actie! Om zijn tijd door te brengen speelde Magnum privédetective in zijn geheel eigen stijl. Vergeet de saaie, stoffige jassen, Magnum heeft een ongedwongen stijl met een bloemetjeshemd, een beige short, een zonnebril en vooral een gekrulde snor onder de neus. Het contrast (dat altijd nodig is) wordt gevormd door Higgens (John Hillerman), de butler van de villa, die Magnam provoceert. Hij is stijf, spreekt even verzorgd als zijn kostuum eruitziet en veroordeelt de losbandige Magnum.

En dan zijn er nog de handlangers Terry (Roger E. Mosley) en Rick (Larry Manetti), ook twee veteranen van Vietnam. De eerste is helikopterpiloot, de tweede uitbater van verschillende nachtclubs die al even louche zijn als zijn verleden.

Succesrecept

Er is voortdurend actie: tussen twee vuurgevechten vindt Magnum altijd nog tijd om zich met een prachtige en meestal schaars geklede dames te omringen. Gevechten, mooie vrouwen, achtervolgingen: alles is aanwezig. En de mayonaise pakt! Om het personage nog wat flamboyanter te maken, rijdt Magnum met een Ferrari 308 GTS, de auto van de ongelukkige schrijver die ook al zijn villa aan Magnum ter beschikking stelde in ruil voor het bewaken van het domein.

Ferrari

Eerst wilden de producers van het programma een Porsche 928 gebruiken. De Duitse constructeur weigerde echter om één van zijn modellen uit te rusten met een groot open dak, wat noodzakelijk was om beelden te schieten. De keuze viel dus op een Ferrari.

Ontstaan

De Ferrari 308 is min of meer de voorvader van de huidige 458 Italia en was in die tijd het instapmodel met steigerend paard. Deze sportieveling met twee zitplaatsen werd geproduceerd van 1975 tot 1985. Hij werd vervangen door de 328, met een zeer gelijkaardig uiterlijk.

De eerste modellen werden uitgerust met vier Weber-carburators en hadden een koetswerk uit polyester. Dat zijn tegenwoordig de meest gezochte (want de krachtigste) en zeldzaamste exemplaren. Daarna schakelde het koetswerk over op staal en werden de carburators vervangen door injectie, maar dat ging ten koste van de prestaties. Het vermogen tuimelde naar beneden in 1980 en klom een beetje terug in 1982 dankzij de cilinderkop met vier kleppen.

De 308 werd een groot succes door zijn lijn, zijn bekendheid (vooral via Magnum) en zijn prestigieuze merklogo. Hij was beschikbaar als coupé (308 GTB) en spider (308 GTS). De prestaties waren nochtans niet uitzonderlijk, zelfs als we rekening houden met die tijd. De 3.0 V8 ontwikkelde tussen 210 en 255 pk, naargelang de versie. Een berline met turbodiesel presteert tegenwoordig even goed.

En dan is er nog de sfeer. De afwerking laat te wensen over (sommige plastics lijken van een Fiat Panda) en de motor zingt niet echt. Zonde! Toch is het moeilijk om niet te bezwijken voor de opwindende lijn, het uitzonderlijke weggedrag en het prestigieuze logo.