Na de Total 24 Hours of Spa is het wel heel duidelijk dat Maxime Martin een van de grootste talenten in de Belgische autosport is. De jonge Belgische piloot sloot het weekend niet alleen als winnaar van de G3 categorie af …hij verliet het circuit met een contract voor de FIA GT1 op zak.
Er werd dit weekend heel wat gepraat over Maxime Martin. Zaterdagmorgen maakte het Marc VDS Racing team zijn plannen en objectieven voor 2010 duidelijk. Het FIA GT1 wereldkampioenschap maakt daar deel van uit. Een competitie waar het team twee Ford GT1’s uit de Matech ateliers voor inschrijft. Eén van die wagens wordt toevertrouwd aan Maxime Martin en Eric De Doncker. Een erg homogeen duo …

In beide races van de GT4 European Cup moest Maxime met de Porsche 997 GT4 n°55 van GPR Racing met pech opgeven. Maar het avontuur met Matech GT Racing verliep helemaal anders. Maxime maakte op de Ford GT n°21 in GT3 configuratie ploeg met Thomas Mutsch, Marc Hennerici en Peter Wyss, nam: “Het was de eerste keer dat de Ford GT in een strikte GT3 configuratie aan een dubbele toer rond de klok begon”, legt Maxime uit. ”We zaten met een pak vragen, ook al hadden we geen enkele twijfel over de capaciteiten van onze bolide. We waren de snelsten in de categorie G3, maar op langere afstanden moesten we ons toch nog bewijzen tegenover Porsche …”

Uiteindelijk heeft de Matech FORD GT  het er uitstekend van afgebracht…tot kort voor het einde van de race! “We kregen problemen met de vlakke bodem en Thomas moest een elektrisch probleem oplossen terwijl hij aan het rijden was! In de laatste ronde zorgde een beginnende brand in de uitlaat voor de nodige spanning, maar uiteindelijk kwamen we toch als eerste uit de categorie over de finishlijn ! Een enorme opsteker voor het team. Ik kon mijn derde deelname aan de 24 Uren afsluiten met een overwinning in mijn categorie en een top 10 in het algemeen klassement! Geniaal …”

Maxime Martin wist zich perfect in het Zwitserse team in te werken, ook al is de voertaal Duits. Tijdens het weekend heeft hij duidelijk gemerkt dat hij het volle vertrouwen van teambaas Martin Bartek kreeg. In het totaal heeft Maxime drie lange stints afgewerkt (2u40, 2u55 en 2u35) en kon gelijke tred houden met zijn teamgenoten. “Het is in elk geval duidelijk geworden dat dit een heel professioneel team is, waar niets aan het toeval overgelaten wordt. Het was een prachtige ervaring die ik hopelijk volgend jaar mag herhalen, bovenop het FIA GT1 kampioenschap. Alles gaat nu heel snel, maar ik zal zeker de tijd nemen om van dit succes in de G3 genieten...”