François Piette

4 DEC 2008

Mazda 3 : Alle details !

 

Sinds de Mazda 3 vijf jaar geleden op de markt kwam werden er al 1.8 miljoen exemplaren van verkocht. De verkoop van het model blijft trouwens gestaag stijgen.

Een gekende, maar gemoderniseerde look

In het algemeen ziet de nieuwe Mazda 3 er op veel vlakken uit als zijn voorganger. Ze hebben hem wel expressiever gemaakt, met onder meer een nieuw voorsteven dat hem beter met de rest van het gamma doet overeenkomen. Mazda heeft voor een sportief en dynamisch karakter gekozen, en ze zijn daar in geslaagd. Wat de aerodynamica betreft beschikt hij over een Cx waarde van 0.30 voor de vijfdeurs, en 0.28 voor de vierdeurs.

Aangepast onderstel, maar geen revolutie

Het platform is identiek aan het vorige model, maar werd aangepast om nog dynamischer en geluidlozer te worden. De ophanging geniet van nieuwe onderdelen achteraan en de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging werd stabieler gemaakt. De ingenieurs schreeuwen het in elk geval van de daken: de nieuwe Mazda 3 wordt een plezier om mee te rijden!

Motoraanbod

Het initieel motoraanbod zal uit vijf motoren bestaan. Het aanbod benzinemotoren begint met een 1.6 van 109 pk en een 2.0 van 151 pk dat aan een automatische versnellingsbak gekoppeld kan worden. Onder het dieselaanbod vinden we nog steeds de 1.6 van 109 pk terug, maar de 2 liter maakt plaats voor de zuinige 2.2 liter van 150 of 185 pk. De versie van 185 pk beschikt over een koppel van 400 Nm tussen 1.800 en 3.000 tr/min.

Uitrusting

Het interieur werd ook gemoderniseerd, de standaarduitrusting is er ook op vooruit gegaan met, onder andere, een waarschuwingsysteem dat aangeeft dat er zich een voorwerp in de dode hoek bevindt. Daarnaast vinden we er bi-Xenon koplampen op terug. Wat de veiligheid betreft hebben ze de Mazda 3 van de gebruikelijke elektronische systemen voorzien en een hele reeks airbags.

Toekomstige versies

Vandaag blijkt er nog geen sprake te zijn van een milieuvriendelijke versie, al zijn de ingenieurs aan enkele alternatieven aan het denken. Als we het over de sportievere MPS versie hebben krijgen we een duidelijker antwoord. Dat antwoord is ja, de MPS blijft bestaan. Met welke motor? Daar kregen we geen antwoord op, maar het zal waarschijnlijk om de 2.3 turbo gaan met 260 pk van de huidige MPS, en in elk geval met een autoblokkerend differentieel.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie