Motor voor Europa

De Mazda 5 is al een tijdje te koop maar werd gehandicapt omdat er alleen twee benzinemotoren beschikbaar waren (1.8 en 2.0). Volgens de ingenieurs loonde het zeker de moeite om te wachten op de dieselversie. En kijk, de Japanners gooien hun eigen tweeliter overboord en doen nu een beroep op PSA om een nieuwe motor te leveren.

Het gaat om een 1.6 die we al kennen uit tal van Citroëns, Peugeots, Fords en zelfs Volvo's. Zo'n kleine cilinderinhoud in zo'n groot koetswerk roept wel enkele vragen op, maar het vermogen en het koppel zijn eervol voor deze cilinderinhoud: 115 pk en 270 Nm beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 tr/min. Deze motor werd recent nog herzien voor een lager verbruik om te voldoen aan de Euro 5-uitstootnorm en zag zijn vermogen lichtjes stijgen. Wat wil je nog meer?

Te veel golven

De stijl van de Mazda 5 doet de wenkbrauwen fronsen. Van Mazda zijn we sobere en elegante lijnen gewoon, maar de 5 is een waar festival van allerlei plooien en lijnen in alle richtingen. De golven aan de zijkant voegen een zeker dynamisme toe, maar ze verzwaren het geheel. De achterpartij oogt dan weer ronduit lomp, ongetwijfeld de fout van de te laag ingebouwde lichtblokken. En de rails van de zijdelingse schuifdeuren helpen ook niet. De voorkant overtuigt wel, met een mooie glimlach.

Zeven plaatsen

Gezien de afmetingen (4,585 m lang, 1,75 m breed en 1,615 m hoog) was het voor de ingenieurs een grote uitdaging om zeven personen in goede omstandigheden plaats te bieden. 'Goede omstandigheden' is wellicht wat overdreven, want de passagiers op de derde rij mogen niet te groot zijn. Zo niet moet je schuiven met de tweede en bijgevolg ook de eerste rij. De plaats in het midden lijkt ook meer op een strafbank, zeker als de medereizigers dol zijn op de Giant Big Mac. Kortom, de Mazda 5 is eerder een 4+3-zitter.

Het sterkste punt van deze auto is zijn modulariteit. De vijf achterzetels klappen in één handbeweging weg om een vlakke laadvloer te vormen. De plaats in het midden van de tweede rij kan wegklappen in één van de zitjes ernaast om zo plaatst te maken voor een centrale armsteun. Ingenieus, praktisch en gemakkelijk, al doet het wel denken aan de Ford Grand C-Max. Zeker aangezien de achterste plaatsen ook in de Mazda toegankelijk zijn via schuifdeuren. Tussen al die sterke troeven vinden we ook enkele minpunten: de sfeer is gedateerd en de harde plastics staan niet op het niveau van de concurrentie.

Dynamisch

Met 115 paarden onder de motorkap zul je zeker geen races winnen als het bergop gaat, maar in afdalingen stijgen de winstkansen. De Mazda 5 kleeft aan de weg en bewijst zijn uitstekende stijfheid door als één blok te sturen en goede feedback te geven aan de bestuurder. De bochtige Siciliaanse wegen vormden een uitstekende locatie om de capaciteiten van deze auto te leren kennen. Muggenzifters kunnen alleen klagen over de iets te harde demping, vooral op de derde rij.

Motor

En de motor? Als de auto geladen is, moet je flink schakelen om er de snelheid in te houden. Maar eens gelanceerd behoudt de Mazda 5 genoeg reserves onder het rechterpedaal om iedereen gerust te stellen. In ieder geval getuigt deze kleine dieselmotor van een perfecte stilte en is hij zo vriendelijk om de trillingen niet door te geven in het interieur. De herziene zesversnellingsbak schakelt perfect, zoals we dat gewoon zijn van het merk.

Uitrusting

Mazda biedt de 5 aan tegen een zeer redelijke prijs in drie uitrustingsniveau's: Challenge, Active en Sport. De eerste heeft recht op slechts vijf plaatsen, maar de derde rij staat wel op de optielijst. Het nieuwe navigatiesysteem werd samen met TomTom ontwikkeld. Bluetooth-, USB- en iPod-verbindingen, leder, cruise control, ...: de uitrusting is erg volledig. Wel missen we een automaat voor de diesel, een start-stopfunctie (nochtans haalt de 5 een verbruik van 5,2 l/100 km en CO2-uitstoot van 138 g/km) en een panoramisch dak, dat tegenwoordig in de mode is.