3 vermogens
De 2.2 liter heeft niet veel meer te zien met de huidige 2 liter. De ingenieurs beweren dat 98% van de onderdelen nieuw zijn. Nog voor dat ze werk maakten van vermogen, koppel en verbruik bogen de ingenieurs zich over de geluidsproductie. En dat merk je. De motor is beschikbaar in drie vermogensniveaus. De Low Power levert 125 pk en 310 Nm koppel, de Medium Power zorgt voor 163 pk en heeft 360 Nm koppel ter beschikking en de High Power tenslotte produceert 185 pk bij een koppel van 400 Nm. In België zal de eerstgenoemde niet ingevoerd worden. Het is duidelijk dat om fiscale redenen de 2 liter de voorkeur blijft genieten.
Een woordje techniek...
Door het hoge specifieke vermogen wordt het vermogen en het koppel aan verbazend lage toerentallen geleverd. Zowel de 163 pk als de 185 pk’s worden bij slechts 3500 toeren opgewekt, terwijl het maximale koppel steeds bij 1.800 toeren gehaald wordt. Nog interessanter is dat dit koppel constant blijft tot 3000 omw. Zoals reeds gezegd besteedden de ingenieurs speciale aandacht aan de geluidsproductie en van bij het eerste ontwerp werd er naar een erg stijf lichtmetalen blok gezocht. Om aan de allerhoogste pollutienormen te kunnen beantwoorden ontwikkelde Mazda een speciale filter die zelfs de allerkleinste partikels weet te onderscheppen.
Fiscaal beboet
Maar deze motor die krachtiger maar zuiverder werkt als de oude wordt door zijn grotere cilinderinhoud fiscaal bestraft. Wat nog maar eens bewijst dat dit verouderde systeem niet meer aan de tijd is aangepast. Mazda denkt dan ook dat slechts 10% van de verkochte Mazda 6 diesel van deze motor zullen voorzien worden. Een quasi uniek gegeven voor de Europese markt waar de twee liter haast overal plaats maakt voor de modernere en propere nieuweling.
Wat verbruik betreft ligt de motor behoorlijk goed. Gemiddeld verbruiken beide versies respectievelijk 5,5 en 5,7 liter per honderd kilometer. De C02-uitstoot ligt tussen de 147 en 152 gr/km naargelang de versie en of het een berline of een break betreft.
Op weg
Wij kregen de High Power voor de voeten geschoven en onmiddellijk valt de verbazend stille motor op. Uiteraard gromt hij wat op lagere toerentallen maar eens aan het rijden hoor je hem niet meer. Bij lage toeren toont de motor zich erg beschikbaar waardoor je bijvoorbeeld in de bergen gewoon in derde versnelling de haarspeldbochten kan nemen. Als je het rechterpedaal wat dieper trapt wordt je snel gewaar dat de 185 pk’s wel degelijk aanwezig zijn en trekt de motor als het ware de stenen uit de grond en dat tot aan de begrenzer. Gewoon verbazingwekkend! We zijn dan ook benieuwd of de 163 pk diezelfde werklust aan de weg weet te leggen.
Opgepast op gladde wegen !
Deze eerste kennismaking ging door op de bochtige en verraderlijke wegen van Mallorca. De regen had zichzelf geïnviteerd en maakte de wegen erg glad. Resultaat was dat onze Mazda 6 tegen de sterren op onderstuurde en we al onze stuurmanskunsten en trucs moesten gebruiken om de auto op de weg te houden. De motriciteit werd een echt probleem en de voorwielen draaiden bij elke bocht of versnelling al snel door, zelfs in derde versnelling! En ook het ESP was hier niet tegen opgewassen!
Wie moeten we hier nu de schuld van geven? De slechte en gladde wegen? De dieselmotor die te zwaar op de vooras lag of waren het de 400 Nm koppel die de voorwielen de juiste richting deden verliezen. De afwezigheid van koppelreacties in het stuurwiel doen me eerder in de richting van de eerste hypothese denken maar een doorgedreven test in ons eigen Belgenlandje zal daar uitsluitsel over geven. Gauw een afspraak met de invoerder regelen….