Zoom-zoom
Laat er geen twijfel over bestaan, de lijn van de carrosserie van de Mazda 6 break is een voltreffer. Smaken kunnen natuurlijk verschillen, maar bij een kleine rondvraag bij mijn confraters, werd unaniem besloten dat de lijn van de nieuwe echt mooi en zuiver is. Het is net alsof de lijn van de kalender tot aan de achterbumper, met één enkele trek werd neergezet. En wat te denken van die sterke spatborden, die hem een erg dynamisch uitzicht geven.
In het interieur gaat het er wat streng aan toe. De materialen zijn, buiten enkele onderdelen van harde kunststof, echter van uitstekende kwaliteit, terwijl de montage op geen foutje kon betrapt worden. Die goede eerste indruk wordt ook bij nader toezien bevestigd en wat afwerking betreft scoort Mazda hier erg hoog. Om de wat sombere sfeer van het interieur wat op te vrolijken, lichten de instrumenten rood en blauw op als je de lichten ontsteekt.
Concreet genomen is de 6 break langer (4.765 mm), breder (1.795 mm) en een tikje hoger (1490mm) als zijn voorganger. Bovendien werd de koets heelwat stijver. En als je dan nog opmerkt dat de uitrusting wat uitgebreider is geworden, wordt het wel verrassend om te horen dat de 6, getrouw de Mazda-filosofie, 50 kg minder weegt. Een sterk staaltje van de Japanse ingenieurs die in deze opdracht slaagden zonder beroep te moeten doen op speciale en dus dure materialen. Ook de afmetingen van de 5-deurs gingen de hoogte in. Met een CX van 0,28 voor de break en 0,27 voor de 5-deurs hoort de aerodynamica trouwens bij de besten van het segment.
Wel wat raar is dat met 519 liter de berline met 4 deuren de grootse koffer heeft. De vijfdeurs heeft 499 liter ter beschikking terwijl de break 477 liter kan voorleggen. Wanneer de achterbank wordt neergelegd stijgt de inhoud voor de 5-deurs tot 1.702 liter en die van de break tot 1.750 liter.
Een goed bestudeerde 2-liter diesel
Naast de 1.8, de 2 liter en 2500 benzine, stelt Mazda nog een diesel voor die bij 3500 toeren 140 pk levert en aan 2000 omw een koppel van 330 Nm produceert. Een echte Mazda-motor, die binnenkort met een andere diesel aangevuld zal worden. Maar daar waren ze bij Mazda weinig spraakzaam over. Net als over de nieuwe automatische versnellingsbak die ter studie ligt. Of moeten we nu echt op de volgende versie van de Mazda 6 wachten om die te kunnen smaken.
Op weg !
De motor van de 6 is erg discreet en het verschil met de referenties in zijn categorie is uiterst miniem. Hij is opmerkelijk soepel en herneemt vanuit de laagste toerentalregionen, waardoor je niet gauw naar de versnellingspook dient te grijpen. Bij een wat zwaardere rechtervoet heb je over prompte reacties niet te klagen en de Mazda gaat er dan fors tegenaan. Ook typisch Mazda is de versnellingsbak. Lichte bediening met precieze gangen en een duidelijke en stevige vergrendeling.
Net als bij de 4-deurs is het weggedrag bij deze versies erg efficiënt, gezond en toch plezierig. De demping is uitstekend en gomt de wegoneffenheden vlot weg, terwijl de commando’s van de bestuurder precies worden opgevolgd.
Verbruik en uitstoot
Met een gemiddelde van 5,6 l (5,7 voor de break) slaat de Mazda opnieuw zijn slag. De CO2-uitstoot ligt met 145 gr per km (147 voor de break) in de goede middenmoot.
Conclusie
De vernieuwingsbeweging die Mazda enkele jaren geleden startte, levert uitstekende resultaten op. De Mazda 6 werd grondig bestudeerd en schuift een hele resem pluspunten naar voren, zonder dat daar echte tekortkomingen tegenover staan. Mazda is trots om te mogen aankondigen dat ze de lichtste uit hun klasse zijn, maar de 6 laat zich levendig en vlot rijden zonder dat daarbij het comfort iets moet inboeten. Met hun uitstekende diesel zouden ze zonder veel moeite het hedendaagse en kritische cliënteel moeten kunnen overtuigen. Maar een fiscaal interessantere versie zou de deuren van de verdelers nog wat meer laten opengaan.