De inspiratie van de nieuwe designs bij Mazda komt van natuurlijke elementen zoals water en vuur. Het Japanse merk heeft het over Nagare, dat betkent “stroom”, “wegstromen” en “incarnatie van beweging”. Het gaat om die “Zoom-Zoom” sfeer dat het bedrijf in alle modellen van het merk wil verwerken. De eerste poging daartoe kregen we al te zien met het Nagare concept van Mazda dat in november van verleden jaar werd voorgesteld op de Los Angeles Motor Show, de tweede poging was de Mazda Ryuga die we op het Salon van Detroit te zien kregen. Nu is het de beurt aan nummer drie (nummer vier zou niet lang op zich moeten laten wachten) met het Hakaze concept dat op zijn beurt het Nagare design als leidraad gebruikt. Deze Mazda Hakaze is een compacte coupé/crossover “met roadster geest”. Hij combineert drie werelden, zijn afneembaar dak maakt er een roadster van, hij moet ook zo lenig en aangenaam worden als een compacte berline, en hij biedt, net zoals bij een SUV, een hogere zitpositie aan. Aan de buitenkant herkennen we meteen de Nagare invloed met oppervlaktes die op zandduinen lijken. Binnenin heeft het kite surfen voor de inspiratie gezorgd. Mazda is nog niet aanwezig op het SUV segment en een derivaat van dit concept zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. Vermits ze de Europese markt willen veroveren zouden ze met redelijke afmetingen over de boeg moeten komen. In het Japans komt Hakaze van de woorden “ha” wat voor blad staat, en “kaze” wat wind betekent…een wat licht programma dus voor een SUV. De compacte afmetingen maken dat ook duidelijk. Met zijn totale lengte van 4 420 mm is hij maar een fractie (15 mm) groter dan de Mazda3, wel is hij breder (1 890 mm, + 135 mm) en hoger (1 560 mm, + 95 mm). Het koetswerk werd op een héél vloeiende manier samengesteld, zonder deurknoppen en achteruitkijkspiegels, camera’s vervangen die hier, en met compacte proporties. In het grote radiatorrooster zitten de koplampen en knipperlichten met gebogen vorm verwerkt. Achteraan werd gebruik gemaakt van een originele verlichting van het onderste deel van de achterruit, dat geeft de indruk van een zwevend licht. Voor de twee grote deuren te openen is geen sleutel nodig, een druknop een knop volstaat. Binnenin krijg je dat Porsche 911 Targa gevoel door het glazen dak, en heb je de indruk in open lucht te zitten. Het interieur design, en vooral dat van het dashboard, is volledig asymmetrisch en op de bestuurder gericht. Midden op het stuur – dat altijd op dezelfde plaats blijft zitten, dank U Citroën, zit een LCD scherm dat de informatie van het navigatiesysteem weergeeft, de beelden van de camera’s of alle andere nuttige informatie. Dankzij een interactieve badge weet de auto meteen wie er achter het stuur zit en stelt zo alle multimedia op hem af. De vier elektrische zetels van de Mazda Hakaze zijn bevestigd op een centrale tunnel en kunnen naar voor of naar achter geschoven worden. Om nog meer plaats te maken in de koffer kunnen de achterzetels volledig naar voor geschoven worden en verdwijnt het zitje onder de voorzetels. Ook binnenin werd héél wat inspiratie gehaald uit natuurlijke elementen. Een filosofie waar Mazda meer dan ooit aan gehecht blijkt te zijn. De Mazda Hakaze werd gebouwd om de bekende 2.3 liter turbo benzinemotor aan te kunnen, en wordt gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen.