"De oceaan bestaat uit veel druppels water": dit gezegde is perfect toepasbaar op de vele kleine maatergelen die autobouwers nemen om het verbruik en de uitstoot terug te dringen. Het i-Eloop-systeem van Mazda bijvoorbeeld.
Energie hergebruiken
Alle vormen van energieverbruik moeten drastisch naar beneden. Recyclage is hiervoor nog altijd een uitstekende manier. Gebruikte energie wordt met een minimale inspanning toch nog nuttig. Zo hergebruiken veel constructeurs de bewegingsenergie van de auto voor stroomverbruikers in het interieur.
Snel opgeladen, snel ontladen
Het concept Mazda Takeri, dat op het salon van Genève voorgesteld werd, beschikt over een volledig nieuw eneregierecuperatiesysteem. Het gaat om een condensator die vrijgekomen energie opslaat. Het werkt als volgt. De bestuurder licht zijn voet van het gaspedaal en de alternator recupereert dan de vrijgekomen energie. Die wordt opgevangen door de condensator en hergebruikt wanneer nodig, bijvoorbeeld voor de startmotor als het start-stopsysteem geactiveerd wordt of voor de compressor van de airco.
De voordelen? Een 10 procent lager verbruik en een condensator die snel opgeladen en ontladen wordt en duurzamer is dan bestaande energierecuperatiesystemen.