Elf jaar geleden verdween de RX-8 uit de showrooms van Mazda, en daarmee ook zijn iconische wankelmotor. Een atypische motor die voor het eerst verscheen bij het merk in 1967 op de Cosmo Sport 110S, die twee rotors had voor een totaal van 110 pk. Meer dan een halve eeuw later maakt de wankelmotor (vernoemd naar zijn bedenker, Felix Wankel) zijn grote comeback, al doet hij ditmaal dienst als range extender en niet meer als voornaamste aandrijfmiddel.
Hij komt dan ook in de plug-inhybride crossover MX-30 e-SkyActiv R-EV te zitten, samen met een benzinetank van 50 liter. De wankelmotor in de MX-30 R-EV heeft een vermogen van 74 pk en heeft geen enkele link met de vooras, aangezien hij uitsluitend dienst doet als generator. Het model werd in wereldpremière voorgesteld op het Autosalon van Brussel, begin dit jaar. Toen maakten we van de gelegenheid gebruik om het model uit te lichten in 7 cijfers.
Op 22 juni is de serieproductie van deze wankelmotor officieel van start gegaan in de fabriek van Mazda in Hiroshima, Japan. Er werd ook gesproken over een nieuwe sportieve coupé van het merk met een wankelmotor onder de kap. Maar de weg tussen het ontwerp van een model, zijn ontwikkeling en zijn productie op grote schaal is lang, met vele valkuilen. We zouden er dus niet op rekenen...