Toyota surft momenteel op een golf van hoogvliegers qua design. Na de buitenaardse Prius stelt de Japanse constructeur de tweede generatie C-HR voor, die ook boordevol karakter zit! Zijn boomerangvormige koplampen, zijn lichtsignatuur die zich over de hele breedte van de achterklep uitstrekt en de aansluitende deurgrepen accenteren zijn dynamische look nog een beetje meer. Een karaktertrek die zich voorzet in het interieur.



Grote schermen en knoppen

Aan boord van de nieuwe C-HR zien we een hoogtechnologische bestuurderspositie, waarbij het dashboard echt naar de bestuurder is gericht. Die kijkt uit op een 12,3 inch-tellerdisplay dat goed te personaliseren is, net zoals we onlangs konden ontdekken in de vernieuwde RAV4. Het centrale display meet ook tot 12,3 inch groot en kan draadloos verbinden met Apple CarPlay en Android Auto. Ondanks al deze schermen, heeft Toyota wel nog gewoon de fysieke knoppen bewaard om de klimaatcontrole in te stellen.



Sommige zaken veranderen niet...

De lengte en de wielbasis van deze nieuwe C-HR zijn niet veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Dat levert een correcte, maar niet gigantische ruimte op op de achterbank. En met zijn kleine zijruiten achteraan mag je ook niet claustrofobisch zijn als passagier. Toyota zegt tenslotte wel dat de kofferruimte is toegenomen, evenwel zonder te vermelden hoeveel precies. Het laadvolume van de 1.8 Hybrid zou dus groter moeten zijn dan 377 liter, hetzelfde geldt voor de 2.0 en de PHEV-versie zou rond de 358 liter moeten uitkomen. Inderdaad, deze SUV beschikt over heel wat geëlektrificeerde aandrijflijnen!



Meer dan een beetje hybride

In tegenstelling tot de nieuwe Prius, die bij ons enkel met een stekker te krijgen is, heeft deze C-HR nog steeds klassieke hybride motorisaties, naast een plug-inhybride optie. Onder zijn motorkap kan je een 1.8 Hybrid vinden die 140 pk levert aan de voorwielen, of een 2.0 van 198 pk die optioneel zijn vermogen over de twee assen verdeelt. Motoren die we al hebben kunnen ontdekken in de Corolla en de Corolla Cross. De tweede generatie C-HR kan ook worden uitgerust met de plug-inhybride motorisatie van 223 pk uit de Prius. Met dezelfde batterij van 13,6 kWh haalt de C-HR een elektrisch rijbereik van 66 km, wat iets minder is dan zijn berline-evenknie. De Japanse SUV wordt officieel gelanceerd tegen het einde van 2023. Dan blijft er enkel nog zijn prijs over...