De motor heet “SKYACTIV-X” en combineert de voordelen van een benzinemotor met die van een diesel. Kort samengevat gaat het om een benzinemotor met enorm hoge compressieverhouding van 15:1. Een klassieke atmosferische benzinemotor heeft een compressieverhouding rond 10 à 11. Wanneer de zuiger bij de compressiefase zijn hoogste punt bereikt, zorgt een ontstekingskaars voor een vlam die de druk in de verbrandingskamer nog meer opvoert. Het arm mengsel in de cilinder ontploft (zoals bij een diesel) en duwt de zuiger weer naar onder.

Revolutionair procedé

Volgens Mazda combineert dit procedé “de voordelen van een benzinemotor met vonkontsteking- expansiviteit in hoge toeren en properdere utistoot – met die van een dieselmotor met ontsteking door compressie – een betere onmiddellijke respons en minder brandstofverbruik”. Daarom noemen de Japanners de motor “X”: in de naamgeving van het merk krijgt de benzinemotor de letter “G” en de diesel de letter “D”.

Benzinemotor nog niet begraven?

De constructeur denkt dat “het hoofdstuk van de verbrandingsmotor nog lang niet afgesloten is en dat er nog heel wat ruimte voor verbetering is. Deze technologie kan in grote mate bijdragen tot de bescherming van het wereldwijde milieu”. De motor vindt zijn weg naar de conceptcar Kai, die de volgende Mazda 3 aankondigt. Die verschijnt in 2019, en de motor zal ook geleidelijk zijn weg vinden naar de andere modellen. Mazda geeft 30% meer koppel op en 30% minder verbruik vergeleken met een gelijkaardige benzinemotor.