De sensationele McLaren F1 schudde de wereld van de supercars door elkaar in de jaren negentig. Nu wil de Britse constructeur opnieuw voor spektakel zorgen met de P1. Daarvan kennen we nu alle details. Zijn missie? De toekomstige supercar van Ferrari de grond inboren.
Maximaal 350 km/u
Op één punt loopt de P1 achter op zijn voorganger, de F1. De topsnelheid bedraagt ‘maar’ 350 km/u, elektronisch begrensd. Van de andere cijfers krijg je echter rillingen: 0 tot 100 km/u in minder dan 3 seconden, 0 tot 200 km/u in minder dan 7 seconden en 0 tot 300 km/u in nauwelijks 17 seconden. Verduiveld snel. De CO2-uitstoot blijft onder 200 g/km.
Meer dan 900 pk
De mechaniek van de P1 stelden we al eerder voor. De 3.8 V8 biturbo levert 737 pk en wordt gekoppeld aan een elektromotor met 179 pk. Het geheel zorgt voor 916 pk en een koppel van 900 Nm. De batterijen liggen achter de voorzetels en worden opgeladen aan een stopcontact. Voor de transmissie is een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.
Grip te over
McLaren streefde vooral naar een schitterend weggedrag. De stroomlijn varieert dankzij de achtervleugel, de Pirelli-banden zijn specifiek ontwikkeld voor de P1, de remmen werden samen met Akebono ontwikkeld en de remschijven zijn van een nieuw type (carbon-keramisch). McLaren belooft dat de P1 aan de weg kleeft en schittert op het circuit.
Meer dan miljoen euro
De prijs van de P1 ligt boven het miljoen euro. Voor dat bedrag is alles standaard, ook de weg- of circuitafstelling. Je betaalt ook voor de exclusiviteit, want slechts 375 exemplaren zullen het daglicht zien.