Het nieuwe jaar is goed begonnen voor de markt van de nieuwe personenwagens in België.  Dat bleek al uit de inschrijvingscijfers van januari en wordt nu ook bevestigd door een onderzoek bij autodealers.

In januari 2013 werden een paar duizend auto’s meer ingeschreven (+13,31 procent) dan in januari vorig jaar. Duidelijk een positieve trend, maar deze cijfers zijn vertekend. Daarom ontwikkelde Federauto, de federatie van de autohandelaars, een betrouwbaarder systeem als graadmeter voor de automarkt. Sinds vorig jaar ondervraagt Federauto systematisch de autoverdelers over hun verkoopresultaten.

En hun bevindingen voor januari zijn positief. De ondervraagde handelaars (goed voor ongeveer 45 procent van de markt) geven aan 6,61 procent meer wagens verkocht te hebben dan in dezelfde maand vorig jaar. Ze zijn wel kritisch over de marketingmethodes van de importeurs. Zo zouden de speciale salonacties, die steeds vroeger starten en later eindigen, de rentabiliteit van de dealers verminderen. De importeurs vragen zware inspanningen qua financiering en marge, luidt de kritiek.

Betrouwbaarder

Zelf communiceren de importeurs liever de inschrijvings- dan de verkoopcijfers. De inschrijvingen kunnen namelijk ‘bijgestuurd’ worden. Dat gebeurt door auto’s in te schrijven die pas later aan de klant worden geleverd, door auto’s voorlopig in te schrijven of door auto’s direct via het automerk en dus niet via een autodealer in te schrijven (bijvoorbeeld voor kortetermijnverhuur).

In 2012 werd 5 procent van de auto’s na amper één maand opnieuw uitgeschreven.  Sommige merken manipuleren hun cijfers meer dan andere.  Vooral Renault en Hyundai krikten hun cijfers op die manier op naar de buitenwereld toe. In de top-5 van populairste merken zakt de Franse constructeur van de tweede naar de vierde plaats als we hiermee rekening houden.

Sneller

De inschrijvingen geven volgens Federauto ook niet snel de markttrends weer. Er zou drie tot vier maanden vertraging zitten tussen de werkelijke toestand bij de verkopers en de inschrijvingen. Een model dat goed verkoopt maar waarvoor lange wachttijden bestaan, wordt pas maanden nadien in de inschrijvingscijfers weerspiegeld. Daarom organiseert Federauto na elk trimester de verkoopbarometer.