Ook bij McLaren is de klant koning. In die mate zelfs dat alles mogelijk wordt als een gefortuneerde liefhebber zijn wensen voor een unieke creatie kenbaar maakt aan Ron Dennis (CEO van McLaren). Drie jaar later staat een concept op het gras van Pebble Beach.
X-1 Concept
Een rijke klant, een liefhebber van het merk die al een McLaren F1, een Mercedes SLR McLaren en een MP4-12C bezit, duwde drie jaar geleden de deuren van de fabriek open om zijn wensen te verkondingen. De eerste schetsen werden tweeëneenhalf jaar geleden op papier gezet. Heel lang geleden al, maar er wachtte het team een titanenwerk.
Verbazingwekkende inspiratiebronnen
Onze man wilde graag een auto met klassieke en tijdloze elegantie en vroeg dus aan McLaren om meerdere designteams met elkaar in competitie te laten gaan. Die teams kwamen soms van buiten het merk en zelfs buiten de autowereld. Uiteindelijk won een Koreaanse ontwerper van McLaren zelf de wedstrijd.
De inspiratiebronnen zijn even verbazingwekkend als gevarieerd: de Citroën SM, de Mercedes 540K en de Facel Vega. Allemaal klassieke modellen, maar met de motor voorin. Dat verklaart de lange motorkap van deze McLaren, ondanks de positie van de motor centraal achterin.
Specifieke onderdelen
De prijs van dit mooie speeltje wordt nergens genoemd, maar is wellicht astronomisch. Het volledige koetswerk bestaat uit koolstofvezel en het interieur gebruikt edele materialen: nappaleder, aluminium, koolstofvezel, enzovoort. Voor dit concept moesten specifieke onderdelen ontwikkeld worden. Net als Ferrari heeft dus ook McLaren een speciale afdeling voor exclusieve verzoeken, namelijk McLaren Special Operations. De motor, een V8 biturbo met 625 pk, werd ten slotte zonder aanpassingen overgenomen van de MP4-12C.