Ze begonnen hun carrière al lang geleden. Nochtans bestaan ze vandaag nog altijd. De afmetingen, de prestaties, de uitrusting en vaak ook het verbruik gingen sterk vooruit, maar de geest is gebleven. Hier volgen vijf modellen die meegingen met hun tijd zonder hun ziel te verkopen. 

BMW 3-Serie

Om de krachtige maar verouderde 2002 te vervangen, introduceerde BMW in 1973 zijn 3-Serie. Deze eerste 3-Serie, bekend onder de codenaam E21, had al de kenmerken van het huidige model: een evenwichtig drievolumekoetswerk, krachtige motoren (vier- en zescilinders), een ergonomie gericht op de bestuurder en het evenwicht van achterwielaandrijving. 37 jaar en zes generaties later gebruikt de 3-Serie nog altijd hetzelfde recept.  

Chevrolet Corvette

Bij zijn eerste presentatie in 1953 geloofde niemand echt in de toekomst van deze ‘sportwagen’. De lijnen van deze roadster waren knap, maar onder de kap vond je slechts een bleke en makke zescilinder-in-lijn. Drie jaar later gelooft Chevrolet nog altijd in dit model en is de Corvette uitgerust met een 4.3 V8. De bekendste Amerikaanse sportwagen is een legende. Vandaag levert de C6 tot 647 pk.

Porsche 911

De 911 is een legend, een mythe. Het begon allemaal in 1963 met de studie 901, die snel omgedoopt werd tot 911 na een klacht van Peugeot. De zescilinder boxer in de achteroverhang, de lijn gevormd door de wind, de vijf tellers: alles stond al op zijn plaats. Terwijl Porsche enkele twijfelachtige momenten kenden, zijn de klanten altijd trouw gebleven. De 991 bewijst het vandaag. Hij is even geniaal als de eerste modellen, maar met moderne technologie. Een must.

Range Rover

Terwijl Land Rover nog maar net het doek gelicht heeft van de vierde generatie van de Range, brengen we in herinnering dat de geschiedenis al begon in 1970, meer dan veertig jaar geleden. In die tijd wijdde de Range het volledig nieuwe segment van de luxueuze terreinwagens in. Twee starre assen, een gescheiden chassis, een V8-benzine onder de kap en een interieur naar Britse smaak: de Range maakte wilde expedities comfortabel. En dat doet hij nog altijd.    

Volkswagen Golf

De Golf, het kernmodel van het merk Volkswagen, begon zijn carrière in 1974. Maar in die tijd moest hij beschouwd worden als een polyvalente compacte auto. De jaren gingen voorbij en de naam bleef hetzelfde, maar het product werd steeds groter. Polyvalent is de Golf altijd al geweest, kijk maar naar de berline met drie of vijf deuren, de GTI, de cabriolet, de break en zelfs de Country-versie (4x4). Vandaag maakt het merk zich klaar om de zevende generatie te onthullen. Dit model blijft werken.