De analyse van de Belgische inschrijvingscijfers van het eerste semester van 2012 is geen verrassing: de markt daalt. Met 285.116 inschrijvingen werden 41.329 nieuwe wagens minder in het verkeer gebracht dan in dezelfde periode in 2011.
Redenen voor de chaos
De crisis die België en Europa treft, is uiteraard verantwoordelijk, maar er is meer. We moeten eraan herinneren dat 2011 een opmerkelijk goed jaar was en dat de afschaffing van de premies op 1 januari 2012 als gevolg had dat 20.000 nieuwe wagens al in december 2011 ingeschreven werden.
Verschuiving van diesel naar benzine
De afschaffing van de premies heeft ook tot gevolg dat de balans tussen benzine en diesel meer in evenwicht is. Van 75,3 procent dieselwagens in 2011 viel de markt terug tot 68,54 procent in de eerste helft van dit jaar.
Met 428 inschrijvingen explodeert de verkoop van elektrische wagens nog altijd niet. De top-5 ziet er zo uit: Renault Kangoo, Renault Fluence, Nissan Leaf, Citroën C-Zero en Peugeot iOn.
Renault Mégane aan de top
Geen grote veranderingen in de top-3 van de populairste wagens: de Renault Mégane staat nog altijd bovenaan, gevolgd door de VW Golf en de Citroën C4.
Per segment
Bij de stadswagens neemt de VW Polo de leiding voor de Opel Corsa en de Ford Fiesta. Merk op dat in dit segment de benzines voortaan talrijker zijn dan de diesels.
Bij de breaks gaat de Citroën Berlingo nog altijd de Peugeot Partner en de Renault Mégane vooraf. Bij de cabriolets (Fiat 500, Peugeot 308 en VW Golf) en de SUV’s (Nissan Qashqai, Dacia Duster en Peugeot 3008) verandert er ook niets aan de top.
Dat is anders bij de monovolumes, waar nu de Scénic op kop staat, voor de Zafira van Opel en de Citroën C4 (Grand) Picasso. Tot slot beweegt er ook wat bij de coupés: de Renault Mégane (alweer!) leidt deze categorie voor de Audi A5 en de Mercedes C-Klasse.