Een helm, een bril en een polootje: meer was er in de jaren vijftig niet nodig om achter het stuur van een Formule 1-wagen te kruipen. Juan Manuel Fangio demonstreert op het circuit van Modena in Italië.

Vandaag is de Formule 1 een zeer veilige sport waar strikte regels gelden om de piloten te beschermen. In 1957 nam men het blijkbaar nog niet zo nauw. Niemand minder dan Juan Manuel Fangio scheurt in dit filmpje over het circuit van Modena in een Maserati 250F en ‘vrijetijdskleding’. Met die auto werd Fangio in 1957 voor de vijfde en laatste keer wereldkampioen.

Knalprestatie

Zijn meest memorabele race dat jaar was ongetwijfeld de Grote Prijs van Duitsland op de Nürburgring. Hij startte uit polepositie met … halfgevulde brandstoftank, een opmerkelijke strategie in die tijd. Na een moeizame pitstop om te tanken begon de Argentijnse piloot aan een onwaarschijnlijke inhaalrace. Hij brak verschillende keren na elkaar het ronderecord, reed een gat van 1 minuut en 48 seconden dicht en won uiteindelijk de race.

Het zou ook de laatste overwinning van Fangio worden, want in 1958 hing hij zijn racehelm aan de haak. Fangio zou in 2011 100 jaar geworden zijn, maar overleed in 1995.