De eerste sportieve AMG-afgeleide van de nieuwe generatie A-Klasse heet niet A 45 maar A 35. Die moet de kloof verkleinen tussen de burgerlijke A-Klasse en de radicaalste versie, die wel degelijk A 45 zal heten. Op het salon van Parijs beleeft deze Mercedes-AMG A 35 zijn première.

Vitaminekuur

Onder de motorkap huist de 2.0 viercilinder turbobenzine van de A 250, die al in de catalogus staat. Maar in de A 35 krijgt hij een stevige vitaminekuur: zijn vermogen stijgt van 224 naar 306 pk. In combinatie met het koppel van 400 Nm levert dat indrukwekkende prestaties op: 0-100 km/u in amper 4,7 seconden. Dat belooft voor de A 45, die meer dan 400 pk zou produceren.

Vierwielaandrijving

Standaard krijgt de A 35 de 4Matic-vierwielaandrijving van Mercedes. Die geeft de voorkeur aan de voorwielen in optimale omstandigheden, maar kan indien nodig de helft van het vermogen naar de achterwielen sturen. Een “AMG Dynamics”-systeem remt het binnenste achterwiel lichtjes af in de bochten. De A 35 heeft overigens alleen de AMG Speedshift DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Die beschikt over een launch control-functie.

Francorchamps

Met de AMG Track Pace-optie verzamelt de A 35 data voor uitstapjes op circuit. Standaard zitten er al enkele circuits  in het systeem, waaronder Francorchamps en de Nürburgring. Andere circuits kunnen uiteraard worden toegevoegd. In combinatie met het MBUX-systeem geeft AMG Track Pace de ideale lijn weer in het head-updisplay. Net als in een videogame.