Het gaat Seat de laatste jaren eindelijk terug voor de wind. Dat is deels te danken aan het SUV-aanbod van het merk. Dat telt met de Ateca een stalgenoot van de Volkswagen Tiguan in de rangen, en met de Arona een SUV in het hyperpopulaire B-segment. De 4,74 meter lange Tarraco vormt nu de kers op de taart, en kan qua afmetingen binnen de Volkswagen-groep wedijveren met de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace.
Nieuwe designtaal
Tegelijk is de Tarraco de voorbode van het nieuwe design dat toekomstige Seats moet gaan sieren. In wezen verschilt het niet zoveel met het design van de huidige Seats, maar de scherpe lijnen worden voortaan wat meer afgewisseld met vloeiende vormen.
Motoraanbod
De Tarraco debuteert met twee benzine- en twee dieselmotoren onder de kap. De benzinemotoren bestaan uit een 1.5 TSI van 150 pk (met manuele zesbak en voorwielaandrijving) en een 2.0 TSI van 190 pk (met DSG7-automaat en vierwielaandrijving). Het dieselaanbod bestaat uit de 2.0 TDI in twee vermogensversies: 150 pk (met manuele zesbak en voorwielaandrijving of DSG7 en vierwielaandrijving) en 190 pk (met DSG7 en vierwielaandrijving). Seat zet meteen ook de poort naar hybride aandrijflijnen open, maar houdt het voorlopig op “een later tijdstip”.
Gebarenbediening
Een adaptieve ophanging moet voor meer rijplezier zorgen. Of voor meer rijcomfort voor de vijf en optioneel zeven passagiers. Want net als de Kodiaq en Tiguan Allspace is de Tarraco desgewenst een zevenzitter. De Seat pakt uit met een rist aan veiligheidssnufjes, van rijstrookhulp en een dodehoekwaarschuwing tot een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp. Chauffeurs kunnen rijinformatie weergeven op het digitale instrumentenpaneel of het infotainmentscherm bedienen met gebaren, een primeur voor een Seat.
Bestellen kan je de Tarraco vanaf december, begin 2019 staat hij in de showrooms.