Noem hem niet Mercedes-Benz C 63 AMG, maar Mercedes-AMG C 63. Voor Mercedes een grote verandering, maar gelukkig werd niet te veel geraakt aan het recept: een grote V8 boordevol pk’s, het koetswerk van de C-Klasse, achterwielaandrijving en als kers op de taart vier uitlaten die een rockconcert geven.

Bekende motor

De buitengewone atmosferische 6.2 V8 is niet meer. Mercedes vervangt hem door een V8, een biturbo met 5,5 liter in andere AMG-producten of een V8 met maar vier liter (nog steeds met turbo’s). Die laatste liet zich voor het eerst horen onder de motorkap van de nieuwe AMG GT en nu ook voorin deze C-Klasse.

Prestaties

In zijn ‘basisversie’ levert de V8 476 pk en 650 Nm, goed voor 4,1 seconden van 0 tot 100 km/u. Dat is dezelfde tijd als de M3. Een beetje teleurstellend, gezien het vermogen … Maar er is een upgrade beschikbaar: de S-versie is 510 pk en 700 Nm sterkt en blijkt een tiende van een seconden sneller. In de (minder snelle) breakversie moet je telkens een tiende bijtellen. De aanpasbare uitlaat is standaard, maar in optie biedt AMG ook een oplossing die nog ‘expressiever’ is: de Performance Exhaust. Deze mooie Mercedes verbruikt maar 8,2 l/100 km, een knap resultaat voor een achtcilinder.

Rijmodi

Zowel de versnellingsbak (met dubbele koppeling en zeven versnellingen) als  de ophanging kunnen afgesteld worden in verschillende modi, van comfortabel tot zeer sportief met de Race-modus in de C 63 S. Goed nieuws is dat de mechanische zelfsper standaard is op de C 63. De C 63 S heeft dan weer een elektronisch differentieel. Ideaal om te driften!