We zullen niet zeggen dat je hem na de aanpassingen niet meer kunt herkennen, maar de Civic krijgt sportievere allures dankzij een gewijzigd front. Koplampen, bumpers, zijschorten en achtervleugel zijn de onderscheidende kenmerken van dit nieuwe model. In het interieur verhoogt Honda de kwaliteit van de afwerking met onder meer nieuwe stoffen. Maar vooral de ruimte verbeterde, met een koffer van 477 liter voor de berline en 624 liter voor de Tourer (break). Zoek niet verder, de concurrentie doet niet beter.

Connectiviteit

De Civic kreeg heel wat kritiek op zijn multimediasysteem, dat wel volledig is maar even duidelijk als de voorgeschiedenis van een 25 jaar oude Duitse berline. Honda reageert met een nieuw systeem met navigatie via internet en webradio’s. Het systeem werd ontwikkeld op basis van Android 4.0 en heeft een capacitief scherm (zoals een smartphone).

Civic Sport

De Civic Type R laat niet lang meer op zich wachten. Wordt het wachten ondraaglijk of heb je toch wat schrik van zo’n snelle machine, dan biedt Honda alvast de Civic Sport. Technisch verandert er niets  want hij gebruikt de 1.6 diesel met 120 pk en de 1.8 benzine met 142 pk. Zijn nieuwe, agressievere voorbumper, een zwarte hemel in het interieur, 17-duimsvelgen en een gekleurde achterspoiler geven de Civic Sport toch een sportieve uitstraling.

Automatische rem

Tot is de Civic weer (bijna) helemaal mee met de tijd dankzij een automatisch remsysteem voor de stad met een radar die de weg scant en de auto vanzelf afremt als een botsing dreigt. Een bekend systeem van de concurrentie dat steeds vaker actief is met snelheden tot 50 km/u. Het systeem van de Civic blijft beperkt tot 30 km/u.