Voor sommigen is de maand augustus de vakantiemand. Om zo snel mogelijk hun vakantiebestemming te bereiken maken sommige bestuurders de trip in een ruk af. Een gevaarlijke onderneming, want we weten dat vermoeidheid al heel wat ongelukken heeft veroorzaakt …

Vermoeidheid is verantwoordelijk voor meer ongevallen dan alcohol

Volgens enkele studies zijn ongeveer 25% van de zware verkeersongevallen te wijten aan bestuurders die achter het stuur in slaap gevallen zijn. Vermoeidheid ligt dus aan de basis van meer ongevallen dan ongevallen veroorzaakt door rijden onder invloed van alcohol. Bij lange afstanden in het donker of wanneer het monotoon is ( op de snelweg met cruise control rijden bijvoorbeeld), verhoogd het risico op de zogenaamde “micro-slaap”, want de aandacht van de bestuurder verzwakt en hij loopt meer risico om in te dommelen. Studies tonen aan dat de reactiesnelheid van bestuurders tot 50% trager kunnen zijn na een ononderbroken trip van amper 4 uur. Dubbel zoveel kans op een ongeval dus. Na een rit van zes uur ligt het risico op een ongeval tot acht maal hoger!

Actieve preventie

Het Attention Assist systeem van Mercedes volgt de bestuurder op de voet. Het systeem maakt een individueel profiel op, en vergelijkt dat permanent met een reeks gegevens dat het via verschillende receptoren ontvangt. Deze controle laat toe om de fase tussen alertheid en indommelen na te gaan en de bestuurder daar op tijd van te verwittigen.

Het stuur : de belangrijkste indicator

Naast de snelheid en de acceleraties van het voertuig, worden ook de bewegingen van het stuur in het oog gehouden, het gebruik van de richtingaanwijzers, de druk die uitgeoefend word op de pedalen, het gebruik van andere bedieningen, de weersomstandigheden en de staat van het wegdek. Een bestuurder die in slaap begint te vallen heeft het moeilijk om in een strakke en rechte lijn te blijven rijden. Hij begint dan ook enkele typische foutjes te maken die het systeem toelaten om te reageren. Tijdens de eerste minuten van de rit begint het Attention Assist systeem informatie op te slaan om het rijgedrag van de bestuurder te profileren. Eens dat profiel is opgemaakt vergelijkt het systeem dit ononderbroken met het werkelijke rijgedrag van de bestuurder. Deze procedure laat aan het systeem toe om de klassieke foutjes en indicaties op te merken en te reageren. De bestuurder wordt met behulp van een alarmsignaal en een “Attention Assist Break!” melding op het dashboard verwittigd.

Vanaf de lente van 2009 gaat Mercedes dit systeem standaard inbouwen.