Mercedes adepten worden niet graag verrast. Zeker de potentiële klanten maar ook E-Klasse eigenaars zouden het niet appreciëren moest de E-Klasse er plots helemaal anders uitzien. Een bewaard recept overigens want van de vorige versie werden er sinds 2002 niet minder dan 1,3miljoen exemplaren geproduceerd. In de meeste Europese landen haalt hij geregeld de hoogste verkoopcijfers van zijn segment (40% in Duitsland), waardoor de constructeur toch tweemaal nadenkt als hij dit commerciële speerpunt van look wil laten veranderen. Toch moeten we zeggen dat de nieuwe koets er heel wat gedurfder uitziet als de vorige versie. Vooral het front ziet er modern uit. Sedert 1995 waren de lichten rond en daarna ovaal, maar nu worden ze hoekig van vorm en krijgen ze de hulp van enkele LED’s. De motorkap is stevig gewelfd maar de ster bleef behouden. Voor de achterspatborden gingen de designers even naar de oude “Ponton” uit 1953 kijken. Toch lijkt het werk niet helemaal af te zijn en krijg je de indruk dat er teveel stijlen door elkaar vermengd werden. Maar het kan net zo goed zijn dat na wat gewenning deze mix toch bevalt. Zo herinneren we ons de eerste BMW’s die uit de pen van Chris Bangle kwamen door hun mix van convexe en concave vlakken de fans aardig op stang joegen….
 

Gecapitonneerde stoelen
 

Binnenin trekt Mercedes de lijn door en mengt ze traditie en modernisme met elkaar. Dankzij de bijzondere bewerking van de stoelovertrekken (Mercedes is de enige die nog capitonneert) voelen de zetels erg zacht aan. Naargelang de uitrusting kan je zelfs tussen langs of dwars gecapitonneerde bekleding kiezen. De stoelen van ons testmodel waren bovendien nog van een massagefunctie en actieve laterale steun voorzien…
 

Onder controle

Bij de uitrusting koos Mercedes uiteraard voor Hightech. In elke versie wordt standaard het Attention Assist gemonteerd dat controleert of de bestuurder niet in slaap dreigt te vallen. Andere systemen controleren door middel van een camera de bewegingen van aangezicht en ogen, maar Mercedes gelooft niet in deze techniek. Hun Attention Assist vergelijkt meer dan 70 parameters waaruit de computer kan besluiten dat het tijd wordt voor een pauze. Gegevens als stuurbewegingen, bediening van het gaspedaal en remmen wijzen erop dat je aandacht afneemt. Een dampende koffietas op het instrumentenbord nodigt je uit om het lot niet te tarten.
 

Ogen in de nacht
 

Dankzij een ritje in het donker mochten we ook nog enkele andere stukjes spitstechnologie ontdekken. Het eerste is de “Night Vision” dat we eerder al op de S-Klasse zagen maar nu verbeterd werd en ook voetgangers kan detecteren. De kwaliteit van het op het multimediascherm geprojecteerde beeld is zelfs in het absolute donker ongelooflijk goed. Maar van de andere kant is het niet mogelijk om tegelijkertijd op de weg te kijken en het scherm in het oog te houden wat de bruikbaarheid toch beperkt. Tenslotte wordt de nieuwe E-Klasse met “intelligente” lichten uitgerust die zich aan de omstandigheden aanpassen. Dankzij een in de voorruit gemonteerde camera herkent de auto andere weggebruikers en richt hij zijn lichten zo dat de anderen geen hinder van lichtstraal hebben. Als de weg vrij is worden de verstralers automatisch ontstoken maar bij tegemoetkomend verkeer worden die automatisch weer uitgeschakeld. Toch anticipeert het systeem niet snel genoeg en ga je snel weer manueel van “groot” naar “klein” licht omschakelen. 
 

Schitterende motor
 

Maar het beste nieuws komt van onder de motorkap. De 4-cilinder van onze 250 CDI komt de V6 vervangen en dat doet hij erg, maar dan ook erg overtuigend. Uit slechts 2200 cc puren de Mercedestechnici 204 pk en 500 Nm koppel. En dat bij een gemiddeld verbruik van slechts 5,3 liter en een C02-uitstoot van 139 gr/km. De soepel en romige krachtbron is uitstekend geluidgedempt en heeft steeds kracht te koop. Zijn enige nadeel is dat hij aan de oude automatische 5-bak gekoppeld wordt en niet de nieuwe 7 G-Tronic krijgt. Voor maximaal rijplezier raden we dan ook de manuele versnellingsbak aan. Voor 45.375 € mag je deze 250 CDI de jouwe noemen.