Tot die vaststelling kwamen de Mercedes-ingenieurs die aan de nieuwe C-Klasse werkten. Nu ja 'nieuw': het gaat om een facelift in het midden van zijn carrière. Het is toch even schrikken. Ik herinner me de introductie van de 190 E 2.5-16 Evo I begin jaren negentig alsof het gisteren was. Een echt monster op de weg! Twintig jaar later presteert zelfs een 'eenvoudige' C220 CDI bijna even goed (bij de hernemingen zelfs iets beter) terwijl hij maar de helft verbruikt.

De cijfers liegen niet: 232 km/u topsnelheid, 0 tot 100 km/u in 8,1 seconden en een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km (CO2-uitstoot: 117 g/km). De C-Klasse verbruikt nog vier tienden minder dan de vorige generatie die in 2008 op de markt kwam. Die ecologische topprestatie heeft hij te danken aan het standaard start-stopsysteem, zijn ongelooflijk lage Cx-waarde van 0,26 en het gebruik van nieuwe onderdelen uit aluminium die het gewicht verminderen (motorkap, voorvleugels en deuren).

2.000 nieuwe onderdelen

Hoewel de nieuwe C-Klasse uiterlijk niet veel verschilt van de vorige, zijn er volgens Mercedes 2.000 nieuwe onderdelen. Vooraan werden de bumper en het radiatorrooster opgefrist, terwijl de lichtblokken een modernere look kregen (ook achteraan). De C-Klasse was zeker nog niet verouderd, meer had hij dus niet nodig.

In het interieur vallen de aanpassingen meer op, vooral het nieuwe instrumentenbord. De nis boven de instrumenten strekt zich nu uit tot boven het nieuwe scherm in de middenconsole en de nieuwe inzetstukken verbeteren de uitstraling. Het bovenste deel werd bekleed met nieuwe kunststof die kwalitatief oogt en aanvoelt.

Ingebouwd internet

Zoals het een Mercedes betaamt, evolueert de C-Klasse op het vlak van telematica. Hij heeft nu toegang tot het internet, zeer handig voor wie zijn auto graag als bureau gebruikt. Voorts heb je recht op grotere schermen, gesynchroniseerde telefoongegevens, sms-weergave, Bluetooth om draadloos muziek af te spelen en een USB-poort in de centrale armsteun. De internettoegang wordt geregeld via het Comand-systeem. Je kunt surfen als de auto stilstaat en al rijdend genieten van enkele onlinediensten van Mercedes (weersinformatie, interessante bestemmingen, ...).

De C-Klasse krijgt ook een tiental nieuwe elektronische hulpmiddelen, van de vermoeidheidsdetector Attention Assist tot de afstandsregelaar Distronic Plus. Kortom, allemaal verbeteringen. Nog een belangrijke nieuwigheid is de 7G-Tronic, die eindelijk beschikbaar is met viercilinders. Deze zeventrapsautomaat vervangt de oude vijfbak. Voor een C220 CDI basismodel moet je rekenen op een prijs van 36.179 euro.