De 63 AMG-motor is een waar genot voor liefhebbers van een wild karakter, een betoverend geluid en onuitputtelijke kracht. Je houdt het niet voor mogelijk dat deze krachtbron zal verdwijnen, maar helaas. Dat is het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat de V8 nog een laatste keer mag schitteren onder de motorkap van de nieuwe C-Klasse Coupé. Wij mochten naar hartelust proeven van dit model op het circuit van Monteblanco, op een boogscheut van Sevilla.

Niet bepaald ecologisch

Waarom valt deze motor, die twee jaar op rij (2009 en 2010) verkozen werd tot Engine of the Year, uit de boot? Het antwoord is samen te vatten in één woord: uitstootnormen. Dat hij überhaupt nog deel uitmaakt van een nieuw model is te danken aan de serieuze evolutie van de Speedshift-zeventrapstransmissie. De ingenieurs lieten de koppelomvormer links liggen en kozen voor een compacte natte koppeling. Deze technische evolutie laat toe om de verliezen die eigen zijn aan een automatische versnellingsbak te beperken en om het verbruik drastisch te verminderen, met zo'n twintig procent. Hoewel de C 63 AMG Coupé zeker geen kameel is, bedraagt het gemiddelde normverbruik 12 l/100 km (280 g  CO2/km). Om eerlijk te zijn: wij verbruikten ongeveer 17 l/100 km tijdens onze test op de openbare weg (buiten het circuit dus). Voor de liefde moet je iets over hebben ...

 

 

Dertig pk extra

Onze testwagen was uitgerust met het Performance Pack, dat het vermogen opvoert van 457 pk voor de normale versie naar 487 pk. Het koppel is identiek (600 Nm) en je wint één tiende van 0 tot 100 km/u (4,3 tegenover 4,4 seconden). De dertig bijkomende paarden van deze hogeprestatievariant ontstonden door technologie uit de SLS AMG over te nemen. Gesmede zuigers, drijfstangen en een krukas met een licht ontwerp: de gewichtsreductie van deze onderdelen laat de acht atmosferische cilinders toe om nog levendiger te reageren en de toerenbegrenzer op te zoeken met een ongezien plezier.

Het Performance Pack omvat ook remmen uit carbon en keramiek met rode remzadels en een kleine windgeleider uit koolstofvezel op de koffer. Onder de motorkap kleuren de inlaatbuizen titaniumgrijs en brengt de technicus die de motor van A tot Z in elkaar heeft gezet zijn handtekening aan, zoals gewoonlijk bij AMG.

Koude rillingen

In deze indrukwekkende outfit komt de C-Klasse Coupé aan de start van het circuit in Andalusië. Aangezien onze helm tegen het dak aanschuurt, is het moeilijk om een goede rijpositie te vinden, maar we mogen niet alles willen ... Een simpele druk op de startknop bezorgt ons al koude rillingen. Onder de rechterhand bevindt zich een kleine schakelaar om verschillende rijprogramma's te selecteren. De C-stand (Controlled Efficiency) vergeten we meteen, die is bestemd voor een lager verbruik. Daarvoor zijn we niet gekomen. Blijven over: S (Sport), S+ (nog sportiever) en M (manueel). Voor een verbluffende start is ook een Race Start-functie beschikbaar. Maar die gebruik je beter niet te veel, kwestie van de transmissie niet te laten lijden.

Sportief ESP

Voor ons rijdt een SLS AMG als pacecar om de rempunten en de ideale rijlijn aan te geven. Het tempo gaat omhoog. Ondanks de remmen uit carbon en keramiek, vertoont onze auto al snel fading en gaat hij trillen, vooral in de remzone aan het einde van de rechte lijn. Wellicht werd hij mishandeld tijdens de vorige rondjes, maar er blijft genoeg remkracht over.

Met het ESP ingeschakeld kunnen we de SLS AMG onmogelijk bijhouden. Het systeem remt de auto bij het uitgaan van de bocht af om driften te voorkomen. Gelukkig kun je het systeem instellen in drie standen: Normaal, Sport en Off. Gezien de snelheden waarmee deze auto schakelt, kun je maar beter voorzichtig zijn en de stabiliteitscontrole niet helemaal uitschakelen. De Sport-modus is een goed alternatief. Die laat toe dat je overstuurt en grijpt pas in wanneer je echt te ver gaat. Veilig en leuk tegelijk. 

De automaat is simpelweg perfect, zeker in de Sport-stand. Hij schakelt intelligent terug bij de minste vertraging en de schakelbeurten duren maar honderd milliseconden. Bij het terugschakelen is de dubbele koppeling actief. Dat komt vooral het geluid ten goede.

Uiteraard heeft de C 63 AMG Coupé een forse prijs: 78.000 euro, zonder opties. Niet echt rationeel, maar auto's als deze zien we graag vaker op onze wegen.