De Golf is zo'n beetje de Coca-Cola van de automobielwereld: een recept dat altijd hetzelfde blijft, met een frisse smaak en een elegante verpakking. De Volkswagen mist soms wat originaliteit, maar is daarom niet minder leuk. Als Cabriolet in de R-versie smaakt de Golf nog sprankelender, maar voorlopig gaat het maar om een prototype.

Vlotte Golf

Onder de motorkap vinden we de oude getrouwe tweeliter TFSI benzine, die in een pak modellen van de Volkswagen-groep het mooie weer maakt. Hier verkeert hij in topvorm en werd hij opgekitteld tot 270 pk en 350 Nm vanaf 2.500 tr/min. De viercilinder heeft minder dan zes seconden nodig en houdt pas op bij 250 km/u.

Rock-'n-roll

Een 25 mm verlaagd sportonderstel, remschijven van 17 duim, velgen van 19 duim: deze Golf pakt groots uit. Met zijn blauwe koetswerktint maakt hij nog meer indruk. Nu maar hopen dat Volkswagen de Golf R Cabrio op de markt brengt.

Ook als GTI

Volkswagen presenteerde behalve de R-versie ook een GTI-afgeleide van de Golf Cabrio tijdens de GTI-meeting aan de Wörthersee in Oostenrijk. De auto is helemaal in opgevallend rood gespoten, maar Volkswagen blijft er erg stil over. We vermoeden dat hij net als de GTI-hatchback aangedreven wordt door de 2.0 TFSI met 211 pk.