Vind je de Audi R8 te tam? Het merk met de vier ringen kwam vorig jaar al met een antwoord in de vorm van de R8 GT Coupé, een heavymetalversie met spectaculair uiterlijk en wilder karakter. Eén probleem: deze speciale serie verkocht als zoete broodjes en is uitverkocht. Maar je krijgt een tweede kans met de Spyder, waarmee je de GT-sensaties in open lucht kunt beleven. Meer dan ooit nadert de R8 op zijn Italiaanse neef, de Gallardo Spyder.

Expliciet uiterlijk

Met zijn herwerkte voorbumper, donkere led-verlichting, grotere diffuser en spectaculaire achterspoiler zie je al snel dat deze bolide een krachtkuur heeft gevolgd. Niet alleen wint de 5.2 V10 centraal achterin aan vermogen (nu 560 pk), ook zet de auto 85 kg minder op de weegschaal.

Zeer vlot

De R8 GT Spyder zet knaltijden neer tegen de chronometer. 3,8 seconden om 100 km/u te halen en een topsnelheid van 317 km/u. Opgelet voor jow kapsel! Als versnellingsbak is alleen een gerobotiseerde bak leverbaar. Liefhebbers van het koppelingspedaal worden hierdoor misschien wel ontgoocheld.

Om voluit te gaan op rechte wegen verfijnde Audi de ophanging, werd het geheel 10 mm verlaagd, zijn de remschijven van carbon en keramiek en bschikt het ESP over een Sport-modus. Bestuurders met het nodige rijderstalent kunnen de stabiliteitscontrole zelfs helemaal uitschakelen.

Beperkte serie

Tijd om over big bucks te praten. In Duitsland kost de R8 GT Spyder maar liefst 207.800 euro. Het blijft een exclusieve auto, want Audi bouwt maar 333 exemplaren.