De Mercedes C-Klasse staat in zijn huidige vorm al drie jaar in de catalogus en het duurt nog ongeveer even lang voor de opvolger klaar is. Tijd dus voor een facelift, die veel verder gaat dan het uiterlijk. De technische veranderingen zijn nog ingrijpender.
Brutaler
Esthetisch veranderde vooral de voorzijde, met scherpere koplampen, een nieuwe bumper en een ander radiatorrooster. Voor de rest gaat het om details. Het interieur wordt dan weer zeer grondig aangepakt. Het oogt helemaal anders, met onder meer een moderner en sportiever stuur. Zelfs het scherm van het infotainmentsysteem werd aangepast. Het is nu geïntegreerd in de middenconsole zodat je het beter kunt aflezen en bevat meer functies.
Veiliger
Mercedes heeft een naam hoog te houden op het gebied van veiligheid en introduceert niet tien nieuwe uitrustingen. Zo maak je dus de concurrentie jaloers. En waarover gaat het? Los en uit de mouw vermelden we de waarschuwing als je witte zijlijn overschrijdt, de Attention Assist die waakt over jouw alertheid, de dodehoekverklikker, een systeem dat de auto afremt om botsingen te voorkomen, enzovoort.
Zuiniger
Op technisch vlak zien we de komst van een start-stopsysteem op alle versies, uitgezonderd de C300 CDI 4Matic. Elk model is uitgerust met de 7G-Tronic-automaat, terwijl de manuele zesversnellingsbak niet verandert. Al die kleine aanpassingen beïnvloeden het verbruik en de uitstoot. De C220 CDI met 170 pk is de zuinigste: 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 117 g/km. Daarmee laat hij zelfs de C200 en C180 CDI achter zich, die nochtans minder krachtig zijn.
Mercedes introduceert ook een volledig nieuwe motor. De C350 BlueEfficiency vervangt de C350. De V6 met directe injectie ruimt plaats voor een gelijkaardige motor die krachtiger, koppelrijker en zuiniger is. De zescilinder levert 306 pk bij 6.500 tr/min en 370 Nm vanaf 3.500 tr/min maar verbruikt maar 6,8 l/100 km. Niet slecht voor een 3,5-liter V6.