Superleggera
Gewicht is de vijand. Dit is een stelregel die al erg oud is maar voortdurend bevestigd wordt. Een te groot gewicht heeft niet alleen een nefaste invloed op de prestaties en de wegligging maar laat ook het verbruik oplopen. Deze BleuEFFICIENCY-versie werd dus op dieet gezet en naargelang de versie verloor hij 19 tot 32 kg.
Zo werd bvb de voorruit aangepakt die meteen 1,2 kg verloor. Ze werd dunner maar behield toch haar isolerend vermogen door een speciale film die tussen de twee lagen werd ingebracht. Nieuwe geluiddempende materialen besparen nog enkele kilo’s en ook de lichtmetalen velgen zorgen voor een vermindering van 7 kilo.
Een historie van banden en aerodynamica …
In samenwerking met Michelin werden er speciale banden ontwikkeld waarbij tegenover traditionele banden de rolweerstand met 17% verminderd werd. Uiteraard werd ook de aerodynamica verfijnd en iedereen weet dat dit helpt om bij hoge snelheid kostbare druppels brandstof te sparen.
De onderkant van de auto wordt afgedekt. Hierdoor worden er geen turbulenties gecreëerd die de luchtstroom afremmen. Ook de motor wordt goed ingekapseld en de kalender wordt volledig dicht gemaakt zonder dat dit de koeling van de 4-cilinder in gevaar brengt. Tenslotte bemerken we nog enkele details die het verschil kunnen maken. Zo zijn de velgen geprofileerd, komt de ophanging 15 mm lager te liggen en zijn de spiegels in de windtunnels tot in het laatste detail bestudeerd.
Een stuurinrichting …
De nieuwe stuurbekrachtiging wordt uitgeschakeld als de auto in een rechte lijn rijdt. Dit vermijdt dat de motor onnodig een energievretende pomp moet aandrijven. Door deze maatregel daalt het verbruik, en dus de uitstoot, met 2,5 %.
Een indicator die de bestuurder helpt
Mercedes heeft lang het been stijf gehouden maar uiteindelijk zijn ze dan toch gezwicht en wordt de bestuurder nu met een auditief signaal aangemaand om van versnelling te veranderen. Dit signaal weerklinkt als in functie van de snelheid en de belasting van de motor, het ideale moment gekomen is om te schakelen. Bovendien wordt op het instrumentenbord buiten het gemiddelde verbruik nu ook het momentane benzineverbruik aangeduid.
Downsizing
Het model mag dan nog steeds C 180 heten, toch gaat het hier om een 1600 cc. Het vermogen verandert echter niet. Met 156 pk bij 5200 toeren en een koppel van 230 Nm tussen 3000 en 4500 omw lijkt de motor voldoende krachtig om de wagen vlot voort te stuwen. De sprint van 0 tot 100 wordt in 9,5 seconden afgelegd terwijl de topsnelheid met 230 kmu erg hoog ligt.
Het verbruik…
Als we Mercedes mogen geloven verbruikt deze motor gemiddeld slechts 6,5 liter en bedraagt de C02-uitstoot 156 gr per kilometer.
Op weg
Over weggedrag en comfort hoeven we niet lang uit te wijden. Deze BleuEFFICIENCY blijft immers een C-Klasse en diens uitstekende rijkwaliteiten zijn genoeg gekend. Laten we het dus gauw over de nieuwe motor hebben. We zagen al dat op papier de prestaties uitstekend zijn. Maar het subjectieve gevoel is toch anders. De motor is vrij soepel bij lage toerentallen maar komt pas echt tot leven vanaf 3500 toeren en kalmeert pas rond 5000 omw. Een regime dat je echter beter vermijdt als je economisch gezien het maximum uit de brandstof wil halen. Bij een besparende rijwijze komt de motor wat punch tekort waarbij de lange overbrenging ook geen goede hulp is.
Het verbruik gemeten
Tegenover de 6,5 L/100 km die Mercedes ons belooft lijkt ons gemiddeld verbruik van 9 liter dan ook eerder een ontnuchtering. Met een rustige rijstijl op de autosnelweg kan je het gemiddelde nog naar 8 liter laten zakken, maar voor een auto die pretendeert ecologisch te zijn is dit toch te hoog.
Prijzen
Voor 31.218 kan je deze Mercedes zeker geen koopje noemen. Want zoals gewoonlijk gaat het hierbij enkel over de basisprijs en nadat je even door de lijvige optielijst hebt gegrasduind kan de prijs zonder moeite tot goed 45.000 € oplopen. Maar hij zag er wel mooi uit met zijn lederen interieur, GPS, open dak en andere snuisterijen…
Conclusie
Voor een auto met ecologische pretenties heeft deze C-Klasse een iets te grote appetijt. Toch bleven er nog enkele pistes open waar nog wat benzine kon bespaard worden. Zo missen we het start&stop-systeem, energierecuperatie bij remmen, een intelligente alternator, enz… Om maar te zeggen dat de Munchense concurrentie deze technieken wel gebruikt! Toch is deze C-Klasse een superbe rijmachine die de kilometers gewoon verslindt en daarbij het comfort biedt van een berline uit een hoger segment.