François Piette

18 OCT 2006

comfort in overvloed

Een natuurlijke kracht, dat kan je wel zeggen. De motor van de CL 600 laat nooit zijn grenzen zien. En nochtans doet hij dit allemaal in stilte. Met 5.5 liter, 517 pk en een koppel van 830 Nm maakt deze Mercedes deel uit van de uitzonderlijke auto's. Met zijn 2.2 ton trekt deze auto van 0 tot 100 km/u op in 4.6 seconden, dat is sneller dan heel wat sportwagens. Nochtans is de CL daar niet voor gemaakt, verre van zelf.

Uitbundige uitrusting Bij het instappen voelen we ons direct thuis. Nappa leder, notelaar, dakhemel in alcantara, alle nobele materialen gaan hier feilloos met elkaar om en zorgen voor een heerlijk resultaat. Het dashboard, overgenomen van de S Klasse, neemt een ontelbaar aantal bedieningen voor zijn rekening. Met behulp van het kleine wieltje, chroom, op de centrale console kan de bestuurder de radio bedienen, climatisatie, GPS, en ook de masserende, verwarmde en geventileerde zetels en ook andere functies zoals de binnenverlichting bijvoorbeeld. Overvloed staat troef bij deze Mercedes, en zo goed als iedereen zal de handleiding grondig moeten doornemen, en die is bijna zo dik als een Van Daele. Een opmerkelijk gegeven is dat de ruimte binnenin van deze coupé, die niet minder dan 5.10 meter lang is, eerder beperkt is. Wie groter is dan 1m80 zal achterin een trip naar het zuiden van Frankrijk niet op prijs stellen want veel plaats voor de benen is er niet. De koffer daarentegen is goed voor een inhoud van 490 liter, plaats genoeg om de Louis Vuitton koffers er netjes in op te bergen. Kilometervreter Na de zetel te hebben ingesteld (niet minder dan 15 aanpasbare parameters !) kan uiteindelijk de zware motor gestart worden met een grote “Start-Stop” knop. De V12 slaat meteen aan en laat een dof geronk horen. Zoek niet naar een versnellingspook, die zit volgens de Amerikaanse gewoonte aan het stuur. Door het enorme koppel heeft Mercedes beslist om deze auto uit te rusten met de 7G-Tronic automaat. Dankzij zijn turbos gaat het optrekken snel. Ook al heeft men niet het gevoel dat het vooruit gaat, dankzij het comfort van hoog niveau, volstaat het om de kilometerteller in het oog te houden om het potentieel van deze coupé te schatten. Door de soepele afstelling van de vering heeft deze Mercedes geen sportieve ambities. Dat is zelf zo als de “sport” modus wordt gekozen. De 600 is een uitzonderlijk kilometervreter, geen supercar. Levendiger Tegenover het vermogen van de V12 komt de V8 van de CL 500 slapjes over. Ook al is die 500 iets luidruchtiger (wat relatief is, het blijft een Mercedes), hij is ook levendiger. Dankzij de zevenvoudige automaat heeft de bestuurder deze auto beter in de hand en zorgt voor een beter gevoel. Hij weegt ook 200 kilo minder, dat is ook niet te verwaarlozen. Na verloop van tijd wordt het verschil nog duidelijker door onder meer de compactere vering van de 500. Soberder dan de V12 van de 600 is de 500 ook nog goedkoper dan zijn grotere broer, 116 402 € tegenover 159 599€ !
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ