Mercedes startte in 2003 de trend van de vierdeurscoupé met de eerste generatie van de CLS. Met groot succes, waardoor het merk met ster nu ook potentieel ziet om dit concept toe te passen in een lager segment.

Je kunt er niet naast kijken: de nieuwe CLA is de kleine broer van de CLS. De frameloze deuren, de aflopende daklijn en de gespierde schouders boven de achteras geven hem dezelfde sportieve coupélook, maar dan een maatje kleiner. Al is de CLA zeker geen kleine auto. Met zijn lengte van 4.630 mm is hij zelfs  vier centimeter langer dan de huidige Mercedes C-Klasse. De ontwerpers streefden naar een koetswerk met zeer lage luchtweerstand (Cx 0,22).

Het interieur van de CLA oogt sportief en modern. Alle inzetstukken kregen een gegalvaniseerde zilveren afwerking en bovenaan de middenconsole staat een onafhankelijk scherm voor het multimediasysteem, dat onder meer een iPhone draadloos integreert in de auto. Veel ruimte verwachten we niet, maar Mercedes voorziet op de achterbank wel plaatsen voor een kleine derde passagier.

Onderhuids gebruikt de CLA het platform en de techniek van de nieuwe A-Klasse. Dat betekent dat hij op de voorwielen aangedreven wordt, maar vierwielaandrijving is een optie. De turbomotoren leveren tot 211 pk en voor het onderstel kun je kiezen uit een comfort- of (verlaagde) sportafstelling.

De CLA komt in april 2013 op de markt als 180 (122 pk), 200 (156 pk), 250 (211 pk) en 220 CDI (170 pk). Vanaf het derde trimester is ook de 200 CDI met 136 pk beschikbaar. Ook een snelle AMG-versie is gepland.