François Piette

27 MRT 2009

Mercedes Classe E : Als Brabus er zich mee bemoeit …

 Na de nieuwe Mercedes E-Klasse “by Kircherer” presenteren we jullie de Brabus-versie. Op het programma staan brede velgen, koetswerkuitbouw, interieur naar maat en uiteraard een versterkte cavalerie !
 

LED’s zijn de mode…
 

Naast de verbreding van de spatborden, de nieuwe voor- en achterbumper en de diffuser heeft Brabus zijn E-Klasse ook nog van LED’s voorzien. Aan de achterzijde bepalen vier dikke uitlaten die de diffuser omronden, de toon. De velgen kunnen een diameter van 20-duim bereiken.

Uitgeboorde motor

Brabus vertrok van de E500 maar vergrootte de V8 van 5,5 liter tot 6100 cc. Het vermogen groeide van 388 tot 462 pk bij 6200 toeren ter wijl het koppel 615 Nm haalt bij 3100 omw. De Duitse tuner claimt dat de auto slechts 4,7 seconden nodig heeft vooraleer hij 100 km/u snel is en de top zou 305 km/u bedragen.

Aangepast chasis

Om al dat vermogen te temmen heeft Brabus een sperdifferentieel van 40% geïnstalleerd, kwam de koets lager te liggen en werd het beheer van de adaptieve Airmatic ophanging aangepast. Het remsysteem werd gevoelig versterkt. Vooraan zorgen nu schijven van 375 mm en remblokken met niet minder als 12 zuigers voor het nodige remwerk terwijl achteraan exemplaren van 355 mm door 6 zuigers vertraagd worden.

ECO

Brabus beperkt zich echter niet tot het zoeken naar pk’s voor dikke benzinemotoren. Zo stellen ze nu ook een ECO-kit ter beschikking voor de E 350 BleuTec die niet alleen meer vermogen oplevert maar tegelijkertijd het verbruik en de uitstoot vermindert.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie