Functioneel en zeven zitplaatsen
Bij veel hedendaagse breaks primeert design boven functionaliteit. Niet zo bij Mercedes. De E-Klasse break heeft een indrukwekkend ruime koffer. Met de achterbank neergeklapt bedraagt het koffervolume 1.950 liter. Uiteraard is het geen kleine auto. Hij is 4,9 meter lang en 1,85 meter breed. Op de achterbank is er dan ook ruimte zat. Enkele uitgekiende oplossingen maken de E-Klasse erg praktisch. Zo klapt de bagageafdekking automatisch weg als je de achterklep opent. Die klep laat zich trouwens elektrisch bedienen. De bodem van de koffer is opklapbaar en verbergt enkele bergvakken. In de koffer zitten twee stoeltjes die naar achter gericht zijn. Je kunt ermee gaan vissen, vanop je lederen stoeltje. Wie had dat ooit kunnen denken?
Standaard adaptieve ophanging
Het nieuwe Direct Control-onderstel heeft een adaptieve demping. De standaard voorziene automatische hoogteregeling van de achteras houdt de auto in alle omstandigheden mooi vlak. Zelfs al zit de koffer vol met lood. De veren en dempers zijn aangepast aan de belading en zijn wat stugger. Negen airbags waken over de veiligheid van de inzittenden. Bovendien neemt de break het indrukwekkende veiligheidsarsenaal over van de berline. De E-Klasse break let er dus op dat je niet indommelt en waarschuwt je wanneer je over de wegmarkering rijdt. Hij grijpt zelfs in als je vergeet te remmen.
10 + 1 motoren
Er is keuze tussen drie dieselmotoren. De 220 CDI levert 170 pk en verbruikt gemiddeld 5,8 l/100 km. De 250 CDI produceert 204 pk en heeft een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km. De 350 CDI ten slotte, krijgt een V6-dieselmotor van 231 pk. Het gemiddelde verbruik ligt op 7 l/100 km. De 220 en de 250 CDI worden gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. In optie is er ook een automatische vijfbak verkrijgbaar. De romige V6-dieselmotor wordt steeds voorzien van de uitstekende automaat met zeven verhoudingen. Bij de benzinemotoren heb je slechts keuze tussen twee motoren. De V6-motor van de 350 levert 292 pk en verbruikt gemiddeld 8,6 l/100 km. Onder de kap van de 500 steekt een V8-motor van 388 pk die gemiddeld 11,1 liter/100 km verbruikt. Beide motoren worden standaard gekoppeld aan de automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen. Tijdens het eerste trimester van 2010 volgen nog een 200 CDI (van 136 pk) en een 200 CGI (van 183 pk), de 250 CGI en de 4Matic-vierwielaandrijving op de zescilinders.
Zacht
Op de weg kiest de E-Klasse break resoluut voor comfort. Het grote stuur doet onbewust aan het stuur van een boot denken, maar de E-Klasse deint niet. Ondanks de stijvere ophanging rijdt de E-Klasse erg comfortabel terwijl de koetswerkbewegingen erg goed onder controle gehouden worden. Rekening houdend met de wetten van de fysica, voelt de auto toch vrij levendig aan. Met een dynamische rijstijl kan je dus last hebben van wat inertie. De diesels zijn erg soepel en gewillig. Vooral de 250 CDI blinkt uit. De V6-benzinemotor is erg goed, maar kan niet tippen aan de V8-motor uit de 500. Die is gewoonweg schitterend en past uitstekend bij de break. Hij is zacht, klinkt schitterend en bulkt van het koppel.
E-Klasse AMG
Een 6,2-liter V8-motor van 525 pk en 4,6 seconden voor de spurt van 0 naar 100 km/uur. Cijfers die je niet meteen verwacht bij een ruime break. AMG wilde Audi (RS6) en BMW (M5) niet alleen laten in het segment van de breaks met sterke prestaties. De ophanging kan in verscheidene modi ingesteld worden. Van zacht tot supersportief. De versnellingsbak komt uit de SL63 AMG. De MCT (Multi-Clutch Transmission) heeft geen koppelomvormer meer maar een droge koppeling. In optie kan je de E-Klasse break AMG voorzien van keramische remmen.
Van bij de eerste meters valt de E-Klasse break mee. De V8-motor gromt rustig en wacht op het eerste commando. Toch zwem je in de stad zonder problemen mee met de verkeersstroom. Hij rijdt net zo makkelijk als een 220 CDI. Maar met de vrije baan voor je, toont de E-Klasse break AMG zijn potentieel. Met het kleine stuur plaats je de grote break waar je wilt en de V8-motor produceert daarbij een schitterende sound. De versnellingsbak schakelt snel en zonder schokken. Het rijgedrag is zeker, evenwichtig en efficiënt. Toch waag ik me met deze auto niet aan snelle rondes op een circuit. Het hoge gewicht stelt de matige (ijzeren) remmen geregeld op de proef. Maar zoals gezegd, keramische remmen zijn een optie. Voor die paar duizend euro’s meer.